zdroj: youtube.com


Osobní vrtulník měl přinést revoluci ve válčení, způsoboval ale jen samé nehody

TÉMATA: usa | vrtulníky | letadla | vynálezy

user-avatar

Tomáš Chalupa

26. 06. 2015 | 11:00

Padesátá léta dala vzniknout zajímavému stroji z dílny leteckého konstruktéra de Lacknera. Každý pěšák na bojišti měl mít možnost vznést se do vzduchu a letět ve svém malinkém osobním vrtulníčku. Ovládání mělo být jednoduché jako jízda na kole. Bohužel nebylo.

Charles H. Zimmerman v padesátých letech našel způsob, jak celkem jednoduše řídit a ovládat rotorem poháněné stroje. Stačily obyčejné cyklistické řídítka a trochu základních znalostí, které jsou potřeba třeba u surfování. Velení americké armády si od objevu kinestetického řízení slibovalo, že každý voják bude moci ovládat svůj osobní létající stroj. Žádný velký trénink není potřeba, vše je velmi jednoduché, tvrdili představitelé armády.

A tak velmi brzy přišel na svět minivrtulník HZ-1 zvaný aerocycle (česky areokolo), který využíval právě Zimmermanův vynález. Šlo v podstatě jen o kovovou platformu se dvěma rotory vespod. Na platformě stál pilot a pomocí řídítek ovládal stroj. Mohl letět na vzdálenost 24 kilometrů rychlostí až 90 km/h. Stroj mohl také přistávat na vodě.

Minivrtulník HZ-1

První zkušební lety začaly v lednu roku 1955 na Brooklinském vojenském terminálu. Výsledky prvních zkušebních letů byly nesmírně povzbudivé. Celkem se podniklo 160 letů s celkovou délkou 15 hodin. Vše se zdálo na nejlepší cestě a generálové už plánovali revoluci ve vojenství. Jenže pak došlo hned k několika nehodám, při níž se rotory zasekly do sebe a došlo k ošklivým pádům a zraněním. Naštěstí nikdo neumřel, ale hlavní testovací pilot Selmer Sundby, který také s vrtulníkem havaroval, prohlásil, že je nestabilní, špatně ovladatelný a rozhodně nemůže být svěřen do rukou netrénovaným pěšákům. Sundbho tvrzení armáda akceptovala, dala mu dokonce Záslužný křiž za testování nebezpečného stroje a další vývoj zastavila.

Z testování se zachovalo šest strojů, ale do současnosti se dochoval pouze jeden, který je umístěn v Muzeu dopravy ve Fort Eustis. Unikátní stroj se nikdy do výroby nedostal, přestože z dnešního pohledu byly technické problémy při jeho vývoji řešitelné. Armáda se příliš obávala, že netrénovaní pěšáci budou se svými vrtulníky padat, místo aby se s nimi přesunovali. Nejspíš to bylo správné rozhodnutí.  

> ExtraStory   |   Inzerce

témata

Komentáře ( )

user-avatar

Tomáš Chalupa

26. 06. 2015 | 11:00