Slavnostní zahájení provozu metra C, které se konalo 9. května 1974 na Kačerově. Pásku stříhá generální tajemník ÚV KSČ Gustáv Husák.

Slavnostní zahájení provozu metra C, které se konalo 9. května 1974 na Kačerově. Pásku stříhá generální tajemník ÚV KSČ Gustáv Husák. | zdroj: metro.cz


Otevření pražského metra pojali vládnoucí komunisté jako manifestaci družby se SSSR

TÉMATA: metro | praha | 1974 | sovětský svaz | československo

user-avatar

Václav Pokorný

9. 05. 2019 | 10:00

9. května 1974 byl slavnostně zahájen provoz pražské metro na trase C, u příležitosti devětadvacátého výročí osvobození Československa Rudou armádou. Tehdejší vládnoucí komunisté využili této symboliky, ale i pojetí celé stavby jako vrcholnou ukázku československo-sovětské spolupráce.

Před 45 lety, 9. května 1974, se Praha stala 53. městem na světě, kde bylo otevřeno metro. Samotná volba data u příležitosti osvobození Rudou armádou nebyla samozřejmě náhodná. Otevření prvního úseku trasy C pojali vládnoucí soudruzi jako manifestaci dobrých vztahů a vzájemné spolupráce se Sovětským svazem. Ostatně celá stavba pražského metra byla po dlouhou dobu označována jako stavba československo-sovětského přátelství.

Slavnostní otevření nového metra se odehrálo ve stanici Kačerov, kde tehdejší generální tajemník Ústředního výboru Komunistické strany Československa Gustáv Husák slavnostně přestřihl pásku. Provizorní tribuna byla tehdy v místech, kde nyní stojí stánky s pizzou, a slavnostní hosté, kromě tehdejší politické elity, stáli na nynější konečné a zároveň parkovišti autobusů MHD. Ostatní, kteří nebyli pozváni a chtěli vidět, mohli se dívat na svahu u domů na konci dnešní Jihlavské ulice. Po ukončení ceremoniálu se vládní představitelé a vybraní hosté vydala do podzemí na první jízdu směrem do centra.

První trasa pražského metra dlouhá 6,6 kilometru byla postavena jako takzvané klasické, „těžké“ metro sovětského typu, budované s důrazem na dosažení co nejvyšší přepravní kapacity. Většina úseků dráhy je vedena v podzemí, pouze některé části na okraji sítě jsou nadpovrchové. Jednotlivé linky metra se nekříží přímo, ale v různých úrovních, vlaky mohou mezi nimi přejíždět pomocí manipulačních spojek, cestující přecházejí přestupními chodbami. Zastávky a přestupní tunely jsou velkokapacitní. A jsme-li u pojmu „těžké“, nutno připomenout ještě další epizodu předcházející slavnostnímu zahájení provozu. Týká se prvních vagonů metra.

V roce 1968 proběhlo výběrové řízení na dodavatele vagonů metra. V soutěži zvítězila Tatra Smíchov, jenže hned v první den roku 1971 došlo k politickému rozhodnutí, že vlaky dodá Sovětský svaz. Pranic přitom nevadilo, že se konstrukčně jednalo už na tu dobu o zastaralé a především těžké vozy, kvůli kterým bylo třeba zpevnit stavěný Nuselský most. První vagony z Mytiščinského závodu ze Sovětského svazu dorazily na nádraží v pražské Krči v říjnu 1973.

user-avatar

Václav Pokorný

9. 05. 2019 | 10:00

> ExtraStory   |   Inzerce