Dnešní časopisy musí v přeplněných trafikách upoutat zákazníkovu pozornost, nejlépe šokem.

Dnešní časopisy musí v přeplněných trafikách upoutat zákazníkovu pozornost, nejlépe šokem. | zdroj: 10news.com


Podívejte se, jak se časopisy za 100 let změnily. Rozdíl vás ohromí

TÉMATA: časopisy | žurnalistika | celebrity

user-avatar

Blondie

16. 11. 2015 | 15:30

Kdyby někdo v roce 1915 dostal do rukou dnešní obrázkový časopis, asi by mu trvalo pár minut, než by takříkajíc zvedl bradu ze země. Jednak by ho šokovala obrazová kvalita fotografií a pak ono množství odkryté ženské kůže na nich. Tak moc se totiž změnila fotožurnalistika za posledních 100 let.

Kreativní ředitelku a konzultantku virálních videí Karen X. Cheng z Chicaga jednoho dne napadlo porovnat věhlasné časopisy, jako třeba Cosmopolitan nebo Vogue, s tím, jak vypadaly před 100 lety. Spolu se svým kolegou Jerry Gabrou proto sesbírala staré obálky těchto časopisů a položila je vedle těch z dnešní doby. Rozdíl bil přímo do očí.

Největší změna je patrná hlavně u ženských časopisů, které přešly od rukou psaných, střízlivých a střídmých textů k výrazným, poutavým titulkům, zářivým barvám a neskrývané oslavě sexy ženských těl.

„Cosmopolitan začínal obálkami, na kterých byly konzervativně oblečené ženy. Později ukázal trochu kůže. Pak té kůže přibývalo. Nakonec ženy pózovaly v sexy pozicích,“ uvedla Cheng. „Jak ženy v průběhu let nabývaly svých práv, mohly si dovolit nosit, cokoli se jim zlíbilo. Anebo to ty časopisy lépe prodává?“ klade si Cheng otázku, co vedlo k těmto změnám, zda sexuální revoluce a ženská emancipace, nebo snaha obstát v čím dál větší konkurenci jiných časopisů. Ať tak či onak, kdyby modelky a další hvězdy dnešního show byznysu chtěly ve 30. letech vystavit své vnady tak vyzývavě, jako to dělají dnes, nebylo by jim to umožněno, i kdyby se nabízely jen za hubičku.

„Určitě jsme dnes více sexuálními. Povrchnějšími. Míň čteme. Udržíme na kratší dobu pozornost. Ale také jsme mnohem otevřenější. Na každém kroku tohoto vývoje posouvá společnost hranice toho, co lze akceptovat,“ konstatuje Cheng.

Posledním posunem v tomto směru bylo, když si Vanity Fair dal letos v červnu na titulní obálku americkou televizní celebritu Caitlyn Jenner, přeoperovanou z muže na ženu. Něco takového by před 100 lety bylo nemyslitelné. Jestli je to dobře, či špatně, nechť posoudí sami čtenáři. 

 

 

 

 

user-avatar

Blondie

16. 11. 2015 | 15:30

> ExtraStory   |   Inzerce