Ponorku vezli na speciální lodi přes kanál La Manche.

Ponorku vezli na speciální lodi přes kanál La Manche. | zdroj: internet


Podívejte se, jak se rekonstruovala tajemná německá ponorka

user-avatar

Tomáš Chalupa

21. 01. 2015 | 00:03

U-534 je po mnoha stránkách unikátní plavidlo. Vůbec poslední německá ponorka potopená za 2. světové války dnes slouží jako muzeum. Kam plula a proč se nevzdala? Otázky stále zůstávají.

Válka byla u konce a do podpisu kapitulace zbývaly jen dny. Přesto 2. května 1945 vyplula vůbec poslední ponorka z Německa na misi, jejíž cíl je dodnes nejasný. Její kapitán Herbert Nollau o dva dny později neuposlechl rozkaz admirála Dönitze, aby se všechny ponorky na moři vzdaly spojencům. Ponorka ležela v tu dobu ponořená na dně u dánských břehů. Je možné, že zprávu nepřijala, ale je to spíše méně pravděpodobné, protože zpráva byla několikrát opakována. O den později ponorku na moři potopilo hlídkové letadlo RAF. Naštěstí se z lodi podařilo uniknout téměř celé posádce, zemřeli jen tři muži.

Jenže kolem lodi se ihned vynořilo mnoho záhad. Kam plula? Podle některých spekulací vezla zlato a další cennosti do jižní Ameriky, nejspíše do Argentiny, kam se chtěli ukrýt také nacističtí pohlaváři. Jeden ze tří mužů, kteří na ponorce zemřeli, byl prý argentinský radiotelegrafista. Jenže další spekulace se vynořily kolem nákladu supertajných torpéd T11, kterých stihli Němci na konci války vyrobit jen 30. Byla to zvukem naváděná torpéda, která byla schopna sama najít cíl. Taková zbraň by za jiných podmínek mohla přinést zvrat ve válce. Chtěli ji snad Němci někomu předat? Ostatně ponorka měla i různé další technické novinky, například zařízení zvané Pillenwerfer, které vypouštělo do vody chemickou směs vytvářející mnoho bublin. Šlo o předchůdce dnešních klamných cílů. Na ponorce byla rovněž nainstalována silná protiletadlová výzbroj včetně kulometného dvojčete. Jenže loď klesla ke dnu a o jejím přesném úkolu dodnes není nic známo. Kapitán Nollau spáchal sebevraždu.

Ponorku objevil v roce 1986 dánský potápěč Age Jensen.  Až roce 1993 byla vyzdvižena dánskou společností specializovanou na vyzvedávání vraků a odtažena do města Grenaa. Odtud byla převezena na speciální lodi do britského Birkenheadu. Tady byla rozřezána na pět dílů, než mohla být převezena na místo určení, do terminálu Woodside Ferry. Ve vyzvednutí se nejvíce angažoval miliardář Karsten Ree, který doufal, že na palubě najde německé zlato. Nenašel nic zvláštního a jeho investice mu tak kýžený poklad nepřinesla.  Ponorku sestavili zase dohromady a dnes slouží jako muzeum ve Woodside Ferry.  

témata

user-avatar

Tomáš Chalupa

21. 01. 2015 | 00:03

> ExtraStory   |   Inzerce