Smyslem tehdejších nárazníků bylo nejen člověka zachytit, ale často i povozit | zdroj: internet


Podivná konstrukce Protektor měla chránit chodce před srážkou s autem

user-avatar

Tomáš Chalupa

27. 01. 2015 | 07:30

Henry Driscoll byl vůbec prvním člověkem, který zahynul při srážce s autem. Bylo to v roce 1896 v Anglii a brzy na to se vynálezci začali předhánět v tom, kdo vynalezne účinnější ochranu chodců před srážkou.

S nejrůznějšími nápady se doslova roztrhl pytel. Některá zařízení už byla použita na lokomotivách, ale objevily se i zcela nové konstrukce. V Nizozemsku vznikl takzvaný Protektor, což byla v podstatě síť, která měla zabránit tomu, aby chodec skončil pod koly vozu.

Poněkud méně pohodlné bylo zařízení vyrobené z pletiva, které se používalo na ohrady pro dobytek. Při srážce s tímto udělátkem už nešlo o to, aby chodec skončil v relativně pohodlné síti, ale aby byl rovnou odstraněn z vozovky. Pletivo ho jednoduše odhrnulo stranou, což se ale nemuselo obejít bez následků.

Vrcholem techniky pak byl Man-Catcher, tedy něco jako chytač lidí. Díky němu bylo prakticky nemožné, aby člověka auto přejelo. Na druhou stranu ho mohlo tlačit před sebou.

V roce 1927 dokonce vzniklo propagační video ukazující, jak funguje Protector v praxi. Jak je vidět, skutečně mohl zachránit člověka od přejetí. Jenže je potřeba si uvědomit, že rychlosti tehdejších vozů byly velmi nízké. Dnes by podobné zařízení člověka zcela jistě neochránilo. 

témata

user-avatar

Tomáš Chalupa

27. 01. 2015 | 07:30

> ExtraStory   |   Inzerce