Kasparov v rozhodujícím zápase proti Deep Blue

Kasparov v rozhodujícím zápase proti Deep Blue | zdroj: internet


Geniálního šachistu porazil robot od IBM. Dodnes není jasné, zda to nebyl podvod

TÉMATA: sport | šach | technologie

user-avatar

Tomáš Chalupa

22. 04. 2015 | 12:00

Možná vůbec nejzásadnější šachová partie všech dob. Na jedné straně stolu neporazitelný šachový velmistr Gary Kasparov. Na druhé straně šachovnice superpočítač od firmy IBM Deep Blue. Lidský mozek v souboji s umělou inteligencí. Dodnes se vedou diskuse, zda vítězství stroje nebyl jen jeden velký podvod.

Specializovaný šachový počítač Deep Blue vyvinula firma IBM s jediným cílem: porazit úřadujícího světového velmistra Garyho Kasparova. První měření sil dne 10. února 1996 vyhrál celkově Kasparov, přesto Deep Blue vstoupil do dějin jako první stroj, který dokázal vyhrát partii nad nejlepším šachistou světa. Kasparov vyhrál dvě partie a dvě remizoval, jednu dokázal vyhrát počítač.

Tým IBM začal své dítko vylepšovat. Intenzivní práce programátorů trvala téměř rok a poté nastalo druhé měření sil. Ve vyrovnaném souboji nakonec v rozhodující šesté hře Kasparov podlehl, protože udělal chybu v zahájení.

Porážka vyvolala rozruch nejen v šachistických kruzích. Jsou počítače chytřejší než lidé, ptali se novináři a veřejnost. Otázky byly o to palčivější, že sám Kasparov tvrdil, že v průběhu hry spatřil známky hluboké inteligence a lidské kreativity. Jenže z Kasparova pohledu šlo o důkaz, že lidský tým kolem počítače manipuloval s hrou, což bylo proti pravidlům. IBM jakékoliv porušení pravidel odmítlo, jenže spousta podezřelých fakt zůstala na stole.

Zatímco tým kolem Deep Blue mohl studovat stovky partií, které Kasparov za svůj život sehrál, velmistrovi odmítli dát záznamy byť jen jediné partie sehrané počítačem Deep Blue. Kasparov tak neměl možnost žádné adekvátní přípravy. IBM mělo možnost mezi jednotlivými hrami upravovat program v počítači podle toho, jak Kasparov hrál. To nebylo proti pravidlům, nicméně to byla výrazná pomoc pro Deep Blue. Kasparov požadoval tištěné záznamy z počítače, ale IBM mu je odmítlo předat. IBM tajilo kolem Deep Blue prakticky všecko. Dokonce odmítlo i Kasparovův požadavek na nový zápas. Raději Deep Blue vyřadila z provozu.

A to dodalo další sílu spekulacím. Gigantické úsilí programátorů skončilo ve šrotu po dvou zápasech, aniž by kdy v budoucnosti mohl někdo na jejich práci navázat. Deep Blue byl mrtvý, záznamy partie dala nakonec IBM po čase na internet, ale o jejich pravosti se vedou spekulace. Firmě IBM ihned po zápase stoupla hodnota akcií o 20%. Za tím vidí mnoho lidí jediný motiv celého zápasu. Tým kolem Deep Blue lidově řečeno ušil na Kasparova boudu, aby zhodnotili akcie firmy a zajistili si skvělou reklamu. Z triku a špinavé hry obviňuje  firmu IBM také dokumentární film s názvem Game Over: Kasparov and The Machine.   

Co z toho všeho je pravda a co jsou jen dohady, se zřejmě nikdy nedozvíme. Kasparov každopádně čelil extrémnímu soupeři. Deep Blue dokázal během vteřiny vypočítat 200 milionů pozic. Měl v sobě knihovnu obsahující nepřeberné množství odehraných partií. Stroj byl průběžně vylepšován a laděn tak, aby velmistra porazil. To se nakonec podařilo, byť pachuť z toho přetrvává dodnes. 

user-avatar

Tomáš Chalupa

22. 04. 2015 | 12:00

> ExtraStory   |   Inzerce