Parník Sultana se potopil na řece Mississippi i s 1800 vojáky na palubě.

Parník Sultana se potopil na řece Mississippi i s 1800 vojáky na palubě. | zdroj: allthatisinteresting.com


Potopení parníku Sultana je nejhorší námořní katastrofou v amerických dějinách

TÉMATA: parníky | katastrofy | lodě | usa | občanská válka | sever proti jihu

user-avatar

Tomáš Chalupa

8. 09. 2019 | 09:00

2000 unionistických vojáků bylo po konci války Severu proti Jihu osvobozeno z konfederačního zajateckého tábora a posláno na palubě kolesového parníku Sultana domů. Muži ale nevěděli, že to nejhorší mají teprve před sebou a mnoho z nich se návratu nedočká.

27. dubna roku 1865 došlo k nejhorší lodní katastrofě v americké historii. Odehrála se na řece Mississippi, kdy explodoval a potopil se parník Sultana. Zahynulo zde 1800 vojáků, kteří se vraceli z jižanského zajetí.

Parník byl krátce po skončení války zrekvírován armádou a určen k převozu jejich vojsk domů. Loď ale nebyla stavěná pro přepravu velkého množství lidí, byl to jen dřevěný říční kolesový parník. Navíc se u něj v průběhu plavby objevily problémy s kotlem, kvůli kterým musel zastavit ve Vicksburgu. Jenže tady došlo k osudové chybě a možná i zločinu. Kapitán lodě James Mason dostal nabídku, že dostane pět dolarů za každého vojáka, kterého nalodí a převeze domů. Musel to ale provést rychle, takže nějaké opravy kotlů musely počkat. Mason zřejmě také dostal tučný úplatek od vojenského důstojníka, a tak se rozhodl nic pořádně neopravovat, věc jen provizorně zalátat a na loď dostat co nejvíce vojáků, co to šlo. Na katastrofu tedy bylo zaděláno ve Vicksburgu již před vyplutím.

Podle propozic se na loď mohlo vejít maximálně 376 cestujících. Mason jich nalodil 2500. Přetížený parník pak vyrazil na sever. Kromě kapitána v tu chvíli nikdo netušil, že se loď řítí do zkázy. Počasí pro plavbu nebylo dobré, hladina řeky kvůli tajícímu sněhu byla vysoká, po ní se valily spadlé kmeny a hromady jiného odpadu. V noci navíc byla navigace v rozbouřené vodě složitá. Mason však věděl, že peníze dostane, jen když dopluje na sever rychle. Zdržení si dovolit nemohl.

Zastavil proto jen nakrátko v Memphisu a ještě v noci pokračoval dál. Několik mil od Memphisu znenadání explodovaly dva lodní kotle, které poháněly loď. Samotná exploze okamžitě zabila stovky lidí na palubě. Lidé byli na přetížené lodi napěchováni všude, mnoho z nich právě v prostorách kolem kotlů. Některé zabily kusy plechy, jiné vařící voda, která se rozlila kolem. Po chvíli explodovaly zbylé dva kotle.

Na lodi v tu chvíli vládl naprostý chaos. Lidé měli na výběr – zůstat na lodi a uhořet, nebo skočit do rozbouřených vln se silným proudem a utopit se. V těch dobách uměl plavat jen málokdo, navíc řeka byla široká, rozvodněná a všude byla tma.

Sultana se začala potápět poblíž městečka Marion. Kolem se začaly objevovat čluny a loďky místních lidí, kteří začali nekoordinovaně zachraňovat trosečníky. Marion se nacházel na bývalém území poražené Konfederace, mnozí ze zachránců byli bývalí vojáci, kteří zachraňovali své nedávné nepřátele. Lidskost ale v tu chvíli převážila nad nedávnými válečnými křivdami.

Za dvě hodiny Sultana dosedla na dno Mississippi. Ještě měsíc po katastrofě se na břehu řeky objevovaly vyplavené mrtvoly.

Začalo vyšetřování katastrofy, které ukázalo mnoho problémů. Tím hlavním byla samozřejmě enormní přeplněnost lodi. Na palubě bylo sedmkrát více lidí, než kolik mohl parník bezpečně pojmout. Roli hrálo také počasí a zřejmě i úplatky. Bez nich by zřejmě Mason postupoval jinak a přinejmenším pořádně opravil kotle. Takhle spěchal a přehnaně riskoval.

Objevilo se také množství spekulací, že věc byla nastražena konfederačními agenty, kteří se stále nesmířili s porážkou své strany a chtěli zabít co nejvíce unionistů. To je ale nesmysl a už v tehdejších dobách těmto řečem lidé příliš nevěřili. Událost ale byla rychle zapomenuta, protože ji překryla jiná, ještě důležitější. Tou byla vražda prezidenta Abrahama Lincolna. Navíc byl konec války a lidé se chtěli spíše radovat než se pitvat v tragédii na řece.

 

 

 

user-avatar

Tomáš Chalupa

8. 09. 2019 | 09:00

> ExtraStory   |   Inzerce