Vůz Laurin & Klement typ C naložený italskou rodinou

Vůz Laurin & Klement typ C naložený italskou rodinou | zdroj: veteran.auto.cz


Praha byla prvním městem Rakouska-Uherska, kde jezdily taxíky

TÉMATA: auta | praha | taxi

user-avatar

Václav Pokorný

7. 03. 2018 | 05:00

Dne 6. září roku 1907 byl zahájen první provoz autodrožek v Praze. Automobily pro taxislužbu byly vyrobeny v mladoboleslavské továrně Laurin & Klement. Praha tak byla prvním městem Rakousko-Uherska, které tuto službu zavedlo. V průběhu roku se přidaly autodrožky značky Velox, které vyráběla pražská továrna téhož jména.

Zatímco dnes jezdí po Praze několik tisíc taxíků, začátky této služby na počátku minulého století byly o poznání skromnější. Provoz byl zahájen v roce 1907 a Praha byla prvním městem v tehdejším mocnářství, které tuto komfortní službu zavedlo.

Z dobového tisku se dovídáme, že se všichni řidiči taxislužby museli podrobit řádným řidičským zkouškám. Dopoledne 7. září se pak uskutečnila první veřejná zkušební jízda čtyřmi automobilovými drožkami, které dodala mladoboleslavská továrna Laurin a Klement. Účastníci byli s jízdou nadmíru spokojeni a pochvalovali si, že automobily jezdí tiše, bez hluku a nezapáchají benzínem. Pro veřejnost začaly fungovat od neděle 8. září 1907 a výtěžek z jízdy prvního dne ve výši 500 krejcarů byl věnován pražským chudým. Stanoviště taxi před Masarykovým nádražím

Je zajímavé, že již tyto první vozy byly opatřeny taxametrem. Během téhož roku se objevily autodrožky značky Velox. Vyráběly se v Praze a své uplatnění našly i v ruském Petrohradě. Zázemí nové taxislužbě poskytly  velkogaráže pod pražským Negrelliho viaduktem. První taxikářská stanoviště byla před Masarykovým nádražím u Prašné brány, na Václavském náměstí a na Národní třídě. 

V roce 1919 v Praze jezdilo už 40 autodrožek, v roce 1925 470 a v roce 1935 již 1200 Praga Piccolo

Za první republiky převládaly mimořádně trvanlivé Pragy Piccolo a Alfa, dále Škody 430 nebo šestimístné Tatry 52. Byly také pokusně zavedeny motodrožky, většinou značky Harley-Davidson nebo Indian s krytým přívěsným vozíkem, které jezdily za poloviční cenu, ale ty se neosvědčily.

Po 2. světové válce byla taxislužba obnovena na bázi soukromého podnikání. Údaje o počtu vozů nejsou k dispozici, ale seznam stanovišť z roku 1948 jich uvádí celkem 935.
Po roce 1948 byl zřízen komunální podnik Autoslužba hlavního města Prahy a ve vozovém parku se objevily sovětské „ameriky“ značky Paběda a Volha.

Dnešní taxislužbu v Praze zajišťují soukromé firmy s 5561 vozy taxislužby.

 

témata

user-avatar

Václav Pokorný

7. 03. 2018 | 05:00

> ExtraStory   |   Inzerce