Předchůdce dnešní petřínské lanovky

Předchůdce dnešní petřínské lanovky | zdroj: dpp.cz


Před 125 lety se poprvé rozjela petřínská lanovka. Voda jí byla pohonem i zkázou

TÉMATA: praha | petřín | doprava

user-avatar

Yvonne K.

25. 07. 2016 | 14:30

Petřínská rozhledna a lanovka – tyto dvě atrakce přinesla Praze Jubilejní výstava v roce 1891. Bez nich už si dnešní Prahu neumíme představit. Jenže lanovka, která měla turisty pohodlně vyvážet k pražské Eiffelovce, jak se petřínské rozhledně rádo přezdívalo, to měla v průběhu své historie takříkajíc nahnuté. Její provoz zastavily nejen obě světové války, ale několikrát i voda, a to jak její nedostatek, tak i přebytek.

Práce na lanovce z Újezdu na Petřín začaly v únoru 1891 a první cestující se svezli už v červenci téhož roku. Trať měřila 396,5 metru a překonávala výškový rozdíl 102,2 metru. Byla úzkorozchodná, tříkolejnicová, pouze ve střední části byla výhybna pro míjení vozů. Lanovka na Petřín

Lanovka využívala jako pohon vodní převahu. Princip byl prostý, leč nákladný. Do horního vozu lanovky se načerpalo takové množství vody, aby převážilo vůz dole; a řidič lanovky jen brzdil. Voda se v dolní stanici pomocí mechanické záklopky vypustila do kanalizace a nahoře se už čerpala nová. Pokud byl dolní vůz plně naložen lidmi, muselo se do nádrže napustit 3 600 litrů vody. Problémy nastávaly, když Praha trpěla nedostatkem vody, ať už v době letních veder, nebo když v zimě udeřily velké mrazy. To pak musel být provoz lanové dráhy dočasně přerušen. K úplnému zastavení pak došlo během 1. světové války. Oba vozy původní lanové dráhy na Petřín ve výhybně.

Po několika marných pokusech o obnovu se lanovka znovu rozjela až 5. června 1932 u příležitosti IX. všesokolského sletu. To již byla plně eletrifikována. Kolejiště bylo prodlouženo na dnešních 510 metrů a do horní stanice byl umístěn třífázový motor. Nové vozy, připomínající tehdejší tramvaje, byly schopny přepravit až 2 600 osob za hodinu. V této podobě fungovala s menšími přestávkami více než třicet let. Její provoz dočasně přerušila  mobilizace na podzim roku 1938 a konec války v roce 1945.Nová lanovka se spouští na trať.

Větší problémy však lanovce přivodila v roce 1965 opět voda, tentokrát však proto, že jí bylo až moc. Intenzivní a dlouhotrvající deště totiž způsobily rozsáhlý sesuv půdy na Petříně, v jehož důsledku byly zničeny dvě třetiny tratě. Pod terasou restaurace Nebozízek tehdy zela pětimetrová jáma. Petřínská lanovka pak na mnoho let upadla v zapomenutí. Dobrovolníci však dlouhá léta doufali v její obnovení a udržovali podvozky, strojní a elektrické vybavení v bezvadném technickém stavu. Znovu se lanovka na Petřín rozjela po dvacetileté přestávce v roce 1985, kdy byla začleněna do systému MHD. Od té doby lanová dráha, až na několik málo oprav, funguje dodnes.

 

user-avatar

Yvonne K.

25. 07. 2016 | 14:30

> ExtraStory   |   Inzerce