První let letounu De Havilland Comet otevřel novou éru civilního letectví. | zdroj: youtube.com


Před 70 lety vzlétl první proudový dopravní letoun De Havilland Comet

TÉMATA: letadla | velká británie

user-avatar

Tomáš Chalupa

26. 07. 2019 | 09:30

Na konstrukci prvního proudového dopravního letadla začali inženýři ve Velké Británii pracovat už na konci druhé světové války. V továrně De Havilland navrhovali pět různých prototypů a jeden z nich byl skutečně přijat.

Na konstrukci letadla pracoval tým pod vedením šéfinženýra Ronalda Bishopa. Dne 27. července roku 1949 vzlétl první stroj s označením De Havilland Comet. Šlo zatím jen o zkušební let. Na pravidelných linkách začal létat v barvách aerolinek BOAC ale až v roce 1952.

Společnost provozovala devět těchto strojů, z Londýna létaly na vzdálené destinace, jako bylo Tokio nebo Singapur. BOAC byla s výkony Cometů spokojena a objednala u De Havillanda další stroje. Pak ale přišly krátce po sobě dvě velké letecké tragedie těchto strojů.

3. března 1953 letoun Canadian Pacific Airlines havaroval na letišti v indickém Karáčí. Problémem byl start, při kterém piloti dokázali zvednout pouze příď letadla, ale stroj nevzlétl a havaroval. Na palubě zahynulo 14 lidí. O dva měsíce později chvíli po startu vzletu z Kalkaty se Cometu oddělily od trupu obě poloviny křídla a hořící vrak dopadl do Indického oceánu. Zahynulo všech 37 cestujících včetně šestičlenné posádky. De Havilland okamžitě stáhl všechny stroje a snažil se o úpravu tak, aby nedošlo k další nehodě. Upravil křídla a vše se zdálo být v pořádku. Ale už 10. ledna následujícího roku se po startu na Elbě roztrhl další Comet a zahynulo opět celé osazenstvo stroje. Následovalo další stažení a desítky dalších úprav. V březnu už letouny opět létaly, ale další tragédie na sebe nenechala dlouho čekat. 8. dubna se roztrhl další Comet při svém letu z Káhiry do Říma.

Překvapivě ani to nezlomilo Cometům vaz. Sice byly stornovány všechny objednávky na tyto stroje a mnoho již zakoupených putovalo do šrotu, ale v roce 1958 se inovovaný Comet 4 vrátil na světové nebe. Na dlouhých trasách se pak používaly až do roku 1965, kdy prohrály v konkurenci modernějších Boeingů a Douglasů.

user-avatar

Tomáš Chalupa

26. 07. 2019 | 09:30

> ExtraStory   |   Inzerce