Letoun Beechcraft Model 18, na jehož palubě letěla v osudný den 8. 11. 1948 šestice československých hokejistů.

Letoun Beechcraft Model 18, na jehož palubě letěla v osudný den 8. 11. 1948 šestice československých hokejistů. | zdroj: wikipedia commons


Při letecké havárii se ztratila nad průlivem La Manche téměř polovina reprezentačního hokejového mužstva Československa

TÉMATA: československo | 1948 | hokej | hokejisté | letecké tragédie

user-avatar

Václav Pokorný

7. 11. 2018 | 09:00

Před 70 lety, 8. listopadu 1948, při letu z Paříže do Londýna zmizelo nad průlivem La Manche letadlo. Na palubě se nacházelo šest československých reprezentačních hokejistů, mistrů světa z roku 1947. Ani po rozsáhlém pátrání se trosky letadla s hokejisty nenašly. Komunisté v Československu dlouho nevěřili, že letadlo s hokejisty havarovalo, mysleli si, že hráči s jeho pomocí emigrovali.

Psal se rok 1948 a československé reprezentační mužstvo zahajovalo přípravu na mistrovství světa v ledním hokeji. Na programu byl zájezd na Britské ostrovy, kde měla reprezentace odehrát sérii zápasů. Před britské turné se ještě zařadil zápas v Paříži s místním týmem Club Racing Paris.

Hokejisté měli původně odletět z Prahy do Paříže už v pátek 5. listopadu, ale kvůli problémům s vízy některých hráčů se cesta musela odložit.

"Už tehdy měla StB nebo vnitro podezření, že by někdo mohl zůstat venku. Zadrželi jim pasy a zvažovali, jestli je pustí, nebo ne," vzpomínal před několika lety Augustin Bubník, bývalý hokejový útočník, mistr světa z let 1947 a 1949 a spoluhráč tragicky zahynulých hráčů. "Nakonec je pustili, ale hokejový svaz jim už nestihl zařídit víza."

Mužstvo tedy odletělo až o den později. Komplikace ale pokračovaly. Dva náhradníci museli zůstat v Praze kvůli omezené kapacitě letadla a naléhavé zahraniční cestě ministra zahraničí. Náhradníci, brankář Zdeněk Jarkovský a obránce Zdeněk Švarc, tedy do Paříže odletěli až 7. listopadu. Tam se k nim přidali další čtyři hráči z LTC Praha, kteří stále ještě čekali na vystavení anglických víz, zatímco většina týmu už odletěla do Londýna. Opozdilci víza dostali až v pondělí 8. listopadu ráno.

Shodou okolností ten den vstoupili do stávky zaměstnanci francouzské státní dopravy, a to včetně letecké společnosti Air France. Francouzští pořadatelé však spěchajícím hokejistům zajistili dopravu malým letadlem soukromé společnosti Mercure.

Malý dvoumotorový Beechcraft 18 s registrační značkou F-BGAF odstartoval v husté mlze z pařížského letiště Le Bourget v 16:38 hodin. Na jeho palubě byla kromě pilota René de Narbonna a navigátora šestice elitních československých hokejových reprezentantů: útočníci Ladislav Troják, Karel Stibor, obránci Zdeněk Švarc, Vilibald Šťovík, Miloslav Pokorný a brankář Zdeněk Jarkovský.

Pilot trasu dobře znal již z druhé světové války, kdy ji mnohokrát úspěšně absolvoval jako letec RAF. Často však nedbal pokynů leteckého dispečera.

Ve zhoršujícím se počasí podala posádka poslední hlášení v 17:39 hodin. Další pokusy o spojení byly neúspěšné. Pátrací akce se rozjela okamžitě poté, co letadlo nepřistálo v určeném čase v Londýně.

V průběhu následujících pěti dnů po troskách Beechcraftu s přestávkami pátralo jak francouzské a britské vojenské letectvo, tak lodě pobřežních stráží i britského námořnictva. Ani přes obrovské úsilí neměla pátrací akce úspěch. Nejenže se nepodařilo objevit vrak letadla, ale nenašel se ani nejmenší úlomek trosek, pozůstatky těl nebo zavazadla. To vedlo úřady k závěru, že letadlo muselo havarovat někde v bažinatých oblastech na francouzském pobřeží.

V osudný den zbytek hokejového týmu již nemohl v Londýně na zpožděné spoluhráče čekat a nastoupil k zápasu jen s osmi hráči. Po tomto utkání vedení reprezentace rozhodlo o návratu zbylé reprezentace domů.

V Československu se zatím rozšířily spekulace o tom, že zmizelá  šestice hokejistů s pomocí letadla emigrovala. Jejich příbuzné začala vyšetřovat a pronásledovat komunistická státní bezpečnost. Tento postoj se nezměnil ani poté, co o rok později byly na francouzském pobřeží nalezeny pozůstatky dvou těl a v jednom z nich byl s velkou pravděpodobností identifikován pilot letadla René de Narbonne. 

user-avatar

Václav Pokorný

7. 11. 2018 | 09:00

> ExtraStory   |   Inzerce