Železniční nehoda u Nových Kopist se udála čtyři minuty po půlnoci 10. listopadu 1989 v zastávce Nové Kopisty u Lovosic na trati Praha-Děčín.

Železniční nehoda u Nových Kopist se udála čtyři minuty po půlnoci 10. listopadu 1989 v zastávce Nové Kopisty u Lovosic na trati Praha-Děčín. | zdroj: zeleznicar.cd.cz


Při nehodě Balt-Orient expresu u Nových Kopist zahynulo 6 lidí a 58 jich bylo zraněno

TÉMATA: vlaky | nehody | železnice | tragédie | československo | 1989

user-avatar

Václav Pokorný

10. 11. 2019 | 10:00

Právě v těchto dnech uplynulo třicet let od chvíle, kdy nedaleko železniční zastávky Nové Kopisty narazil mezinárodní Balt-Orient expres v plné rychlosti do osobního vlaku 9622. Hrůzostrašná nehoda s tragickými následky se stala čtyři minuty po půlnoci 10. listopadu 1989. Dodnes je opředena legendami i konspiračními teoriemi.

Bylo 9. listopadu 1989. V Berlíně padala nenáviděná zeď, v českém Polabí zatím jen mlha.

Krátce před půlnocí se v železniční stanici Bohušovice nad Ohří zdraví strojvedoucí dvou projíždějících vlaků krátkým probliknutím dálkových světel. V této chvíli ani jeden z nich netuší, že pro mezinárodní Balt Orient expres cesta skončí čtyři minuty po půlnoci v nedalekých Nových Kopistech. Zde naráží mezinárodní rychlík ve 116kilometrové rychlosti do osobního vlaku, který zde uvízl zřejmě kvůli závadě na mechanismu dveří. V tomto vlaku je řazen i zájezdový vůz českých železničářů, z nichž mnozí na místě umírají.

Následky srážky jsou tragické a tak obrovské, že k odstranění jejích následků je povolána i armáda. Na místě přišlo o život pět lidí, další člověk zemřel po týdnu v nemocnici. Osm lidí bylo zraněno těžce a na 50 lidí lehce. Lokomotiva 350.009 Balt Orientu je zcela zdemolována. Dále je zcela zničeno 5 vozů ČSD. Poškozen byl i železniční svršek, stožáry a trakční vedení. Celkové škody tehdy přesáhly 10 milionů korun.

Vyšetřování nehody započalo hned 10. listopadu a ukázalo, že brzdový systém minimálně u sedmi vozů expresu, které srážku přečkaly bez větší újmy, byl v pořádku. Také zkouška zabezpečovacího zařízení, zejména autobloku, vykázala standardní činnost. Za příčinu tragické nehody byla vyšetřovateli nakonec určena nepozornost strojvedoucího. Ten v mlze zřejmě přehlédl návěstidlo za Bohušovicemi nad Ohří, které signalizovalo: „Stůj".

Podle dostupných zdrojů byla i přes mlhu viditelnost znamení na návěstidle 80 až 100 metrů.

I přes tyto skutečnosti se mezi železničáři začaly šířit „zaručené“ informace o zrůdnosti režimu, který nechal ve své smrtelné agonii srazit vlaky, aby odvrátil pozornost od nadcházející revoluce. Historky o agentech StB, zdržujících záměrně osobní vlak v zastávce, byly již opravdu přitažené za vlasy, ale doba těmto fámám napomáhala. 

 

user-avatar

Václav Pokorný

10. 11. 2019 | 10:00

> ExtraStory   |   Inzerce
Zavří­t reklamu