Florence Lawrence (1886–1938) je často označována za první filmovou star. Její hvězda dávno pohasla, ale inovace do aut, které vymyslela, jsou zářnými příklady lidského důmyslu a vynalézavosti.

Florence Lawrence (1886–1938) je často označována za první filmovou star. Její hvězda dávno pohasla, ale inovace do aut, které vymyslela, jsou zářnými příklady lidského důmyslu a vynalézavosti. | zdroj: archiv


První filmová hvězda byla blázen do aut, vynalezla stěrače i směrovky

TÉMATA: herečka | film | vynálezy | auta | automobilový průmysl | kinematografie | němé filmy

user-avatar

Yvonne K.

18. 12. 2018 | 15:30

Florence Lawrence byla na počátku minulého století jednou z nejznámějších žen v Severní Americe, i když ji nikdo neznal jménem. Hrála hlavní role v téměř 300 němých filmech, ale její jméno chybělo v titulcích. Nakonec se však stala první herečkou, jejíž jméno filmové studio použilo ke své propagaci. Dnes už si na tuto první filmovou star vzpomene jen málokdo, ale inovace, které před sto lety vymyslela, jsou běžnou součástí dnešních aut.

Florence Lawrence, jejíž přesné datum narození není známo, byla jednou z kanadských pionýrek nově se rozvíjejícího filmového průmyslu. Na filmovém plátně se poprvé objevila v roce 1906 a jako hlavní herečka hrála celkem v bezmála 300 němých filmech.

Její tvář se stala slavnou, zvláště poté, co účinkovala ve velmi úspěšném snímku Resurrection (1909) režiséra D. W. Griffitha. Filmové studio Biograph Company, pro které Lawrence natáčela, však jméno oblíbené herečky nikde nezveřejňovalo, a tak ji fanoušci jednoduše přezdívali “Holka z biografu”.

V počátcích kinematografie se jména herců neuváděla v titulcích na konci filmu, částečně proto, aby herci nepřišli o práci v divadle, a také proto, že se majitelé studií obávali, aby hercům nestoupla sláva do hlavy a nepožadovali vyšší platy. Nakonec se ale široká popularita herečky Florence Lawrence filmařům hodila a posloužila jim k propagaci jejich filmů. Na její jméno a známou tvář lákali diváky do kina, což se vyplatilo. Brzy i ostatní filmová studia uváděla v titulcích jména hlavních herců. Profitovaly z toho obě strany – Florence Lawrence dostávala o polovinu vyšší honorář.  

Díky stálým filmovým nabídkám herečka zbohatla a mohla si pořídit automobil, což bylo u žen v té době extravagancí a raritou. Nejenže ráda řídila, ale také ho ráda udržovala a opravovala a snažila se porozumět všem jeho mechanismům. K automobilu měla vztah skoro jako k živé bytosti, neboť jak říkala, “reaguje na laskavost, pochopení a péči stejně jako lidé”.

Přemýšlela, jak auto vylepšit, a přišla s řadou zlepšováků a doplňků. Prvním z nich bylo  "signalizační rameno", což byl prototyp dnešních blinkrů. Bylo umístěno na zadní straně blatníku a aktivovalo se stisknutím tlačítka u sedadla řidiče. Rameno s praporkem se zvedalo a spouštělo dolů, což signalizovalo záměr řidiče odbočit vlevo nebo vpravo. Další vychytávkou bylo výstražné znamení indikující úplné zastavení, které se zvedalo nebo spouštělo vzadu na autě jednoduše stisknutím nožní brzdy.

Lawrence si své vynálezy nikdy nenechala patentovat, ale jejich vylepšené verze byly brzy všude k vidění. Její matka se v roce 1917 pokusila patentovat alespoň systém elektrických stěračů, ale nestihla to, předběhla ji jiná společnost, která si vynález přisvojila. Florence Lawrence byla nejšťastnější za volantem svého vozu.

Lawrence zkoušela štěstí i jinde. Se svým prvním manželem Harrym Solterem založili vlastní studio Victor Film Company, ale v roce 1913 ji prodali společnosti Universal Pictures. Později si v Los Angeles otevřela obchod s vlastní kosmetikou, který ale musela uzavřít v době celosvětové ekonomické krize.

Na Lawrence se čím dál víc lepila smůla. V roce 1915 se při natáčení vzňal ve studiu požár a Lawrence ve snaze zachránit svého kolegu utrpěla vážné popáleniny. Upadla a zlomila si páteř. Několik měsíců nemohla pracovat a musela podstoupit plastickou operaci. Marně po společnosti Universal požadovala odškodnění. Její filmová kariéra začala uvadat. Dostávala čím dál míň nabídek, většinou na podřadnější role. Aby toho nebylo málo, zemřel jí v roce 1920 manžel. S tím druhým, prodejcem automobilů, se po deseti letech rozvedla. A i když v dobách své největší slávy, vydělávala velké peníze, o většinu přišla kvůli krachu na newyorské burze v roce 1929.

K tomu se přidružily četné zdravotní potíže, které Lawrence čím dál víc sužovaly. Třetí manželství, které v roce 1933 uzavřela, bylo pro ni doslova peklem. Manžel byl alkoholik a tvrdě ji bil. Svazek jim vydržel jen pět měsíců.

Nemocná, osamělá, bez rodiny a dětí, Florence Lawrence už neměla chuť dál žít. Požila prudký jed a na následky otravy zemřela 28. prosince 1938 v nemocnici ve věku 52 let.

Následující rok automobilka Buick začala do všech svých vozů instalovat elektrické směrovky jako standardní součást jejich vybavení. Jméno Florence Lawrence upadlo v zapomenutí.






user-avatar

Yvonne K.

18. 12. 2018 | 15:30

> ExtraStory   |   Inzerce