Návrat vlaku z Brna do Vídně nedopadl dobře.

Návrat vlaku z Brna do Vídně nedopadl dobře. | zdroj: geocaching.com


První železniční neštěstí v Česku zavinil anglický strojvůdce

TÉMATA: vlak | železnice | brno | 1839 | nehody

user-avatar

Václav Pokorný

7. 07. 2019 | 10:00

V těchto dnech před 180 lety vyjely první vlakové soupravy na železniční trať z Vídně do Brna. Měl to být slavný den, ale bohužel se neobešel bez nehody. Při zpáteční cestě došlo k první vlakové srážce v Evropě. Desítky osob byly zraněny. Strojvůdce, Angličan John Williame se pak stal prvním odsouzeným železničářem v Evropě.

Pravidelný železniční provoz z Vídně do Brna byl slavnostně zahájen dne 7. července roku 1839 a nešlo jen o obyčejnou událost. V tento den se už od rána plnily brněnské ulice i náměstí lidmi, kteří spěchali k nádraží. Přímo na "dražišti" stála ozbrojená garda měšťanů a v hloučcích debatovala městská honorace, která přišla uvítat vzácné vídeňské hosty. Ze stráně pod Petrovem vyhrávala vojenská kapela. Asi o půl jedenácté přijel první vlak a za malou chvíli ještě další tři. Tažné lokomotivy s poetickými jmény Bruna, Herkules, Gigant a Bucefalos přivezli z Vídně 1125 hostů ve 38 vagonech. Jízda z Vídně do Brna jim trvala čtyři hodina a patnáct minut.

Když dozněla hudba a ustaly rány z hmoždířů, Brňané slavnostně uvítali první příchozí a viceprezident českého gubernia Alois hrabě Ugarte uspořádal na počest hostů slavnostní hostinu v Redutě. 

Na sklonku odpoledne, asi o půl páté, nastoupili hosté zpáteční cestu. Navečer se město po celodenním vzrušení uklidňovalo, v zákoutích náměstí, u kašen i doma u stolu se ještě debatovalo a vzpomínalo. Náhle se po městě roznesla hrůzná novina o železničním neštěstí, které se přihodilo brzo po odjezdu vlaků z Brna. Došlo k němu ve stanici Vranovice, kde anglický strojvůdce John Williame, který řídil největší lokomotivu (Gigant) u třetího vlaku, najel z neopatrnosti na druhý vlak, který zde předtím mimořádně zastavil, aby nabral vodu do parního kotle. 

Zpráva šla od úst k ústům, počet mrtvých a raněných rostl od minuty. Z následného policejního vyšetřování vyplynulo, že při srážce vlaků nikdo nezahynul, avšak sedm osob bylo zraněno těžce a větší počet lehce. 

Ředitelství nově otevřené dráhy neváhalo a z nemilé záležitosti obvinilo anglického strojvedoucího. První železniční nehoda tak nakonec přerostla v dlouhodobou tahanici mezi drážní společností a dvorskou kanceláří. Bylo však naprosto jasné, že je trať nutno zabezpečit a nespoléhat se jen na strojvedoucího. 

user-avatar

Václav Pokorný

7. 07. 2019 | 10:00

> ExtraStory   |   Inzerce