Mauretania na dobové pohlednici

Mauretania na dobové pohlednici | zdroj: retronaut.com


RMS Mauretania byla ve své době největší a nejrychlejší zaoceánský parník světa

TÉMATA: lodě | parníky | první světová válka

user-avatar

Tomáš Chalupa

23. 08. 2018 | 10:30

RMS Mauretania byla nádherná loď. Velký a extrémně rychlý luxusní zaoceánský parník, který byl ve své době opravdovým plovoucím palácem. Jeho sesterská loď Lusitania klesla na dno oceánu, když ji torpédovala německá ponorka.

Zaoceánský parník RMS Mauretania byl postaven loděnicí Wigham Richardson & Swan Hunter pro společnost Cunard Line podle návrhu loďaře Leonarda Pesketta. Na vodu byla spuštěna 20. září roku 1906.

Její interiér byl luxusní až dechberoucí. Na jeho zařízení byly použity takové materiály jako mramor nebo 28 druhů dřeva, nechyběly ani tapisérie. Schodiště v hlavním sále bylo z ořešáku královského. Vše v první třídě bylo luxusní, ale ve druhé a třetí třídě to tak nebylo. Zařízení bylo skromnější, ale hlavně bylo velmi nepohodlné v těchto třídách vůbec pobývat. Důvodem byla rychlost. Mauretania byla nejrychlejší parník své doby, ovšem turbíny silně vibrovaly, což se přenášelo i do trupu lodi. Právě druhá a hlavně třetí třída, které byly níže v podpalubí, vibracemi silně trpěly, a pobyt v nich tak byl velmi nepříjemný, pokud Mauretania plula plnou parou. Mauretania s neobvyklým maskovaním za 1. světové války

Za první světové války byla Mauretania používána jako nemocniční loď společně s dalšími velkými zaoceánskými parníky a byla posílána do Atlantiku. Kvůli hrozbě náletů nebo útoku nepřátelských válečných lodí byla opatřena speciální kamufláží, která z dnešního pohledu působí poněkud podivně.

Geometrické obrazce navrhl Norman Wilkinson a svůj účel splnily. Mauretania byla několikrát použita také k převážení vojáků na frontu, zejména při plavbě ke Gallipoli hrozily útoky německých ponorek, ale Mauretania se vždy dostala v pořádku na místo určení.

Po válce zůstala ve službě až do roku 1934, kdy byla stažena a určena ke sešrotování. Její poslední plavba tak směřovala do Rosythu, kde byla rozebrána. Měla přitom mnoho zastánců, kteří proti takovému postupu protestovali a tvrdili, že takto nádherné plavidlo nemůže skončit takto. Byl mezi nimi i americký prezident F. D. Roosevelt. Ani jeho osobní dopis nepomohl a Cunard Line skutečně loď nechala rozebrat a sešrotovat.

user-avatar

Tomáš Chalupa

23. 08. 2018 | 10:30

> ExtraStory   |   Inzerce