Tank Car na bojiště nikdy nedojel, jeho vlastní váha byla příliš velká.

Tank Car na bojiště nikdy nedojel, jeho vlastní váha byla příliš velká. | zdroj: allthatsinteresting.com


Rusové sestrojili tank Car, bylo to neuvěřitelné monstrum

TÉMATA: tanky | rusko | první světová válka

user-avatar

Tomáš Chalupa

1. 06. 2018 | 13:00

První světová válka je obecně známá jako dobou, v níž se zrodily první tanky. Mají se tím na mysli hlavně britské a také německé stroje. Ovšem i Rusové přišli se svou troškou do mlýna. Vlastně to nebyla troška, ale obrovský gigant, jaký neměl obdoby.

Většina tanků té doby spočívala na jednoduchém principu. Opancéřovat podvozek a umístit do něj kulomety, případně kanony. Tak to ostatně funguje až do dnešních dob. Ruský tank Car se tomuto konceptu naprosto vymykal.

Tank měl výšku 9 metrů a vážil 60 tun. Vypadal spíše jako slavný tricykl Paula Bunyana než jako válečný stroj. Jeho dvě monstrózní kola se měla převalit přes ostnaté dráty i zákopy. Stroj, jemuž se někdy také říkalo Netopýr, vynalezl společně se svým týmem vojenský inženýr Nikolaj Lebeděnko. Jejich koncept byl naprosto nevídaný. Na vrcholu tanku byla kupolovitá věž osazená kulomety. Bylo to jako orlí hnízdo na kolech. Kulomety byly umístěny i na nižších plošinách, aby poskytovaly dodatečnou palebnou podporu. Monstrum mělo mít osádku deseti mužů.

Každé kolo bylo poháněno samostatným motorem s výkonem 250 koňských sil. Ty byly využity z motorů, které byly získány ze sestřelených německých zeppelinů. Původně tyto motory totiž poháněly vrtule vzducholodí. Na rovné půdě mohl Car jet maximální rychlostí 17 kilometrů v hodině.

V srpnu roku 1915 byl Car podroben prvním ostrým zkouškám, když objel připravenou trasu kolem bažin. Právě bažiny ovšem stroj zastavily. Nedokázal se z nich vymanit, přestože jeho konstruktéři tvrdili, že obří kola stroje prakticky nemohou zapadnout. Váha Cara byla příliš velká, zadní kolo se kompletně potopilo do bahna a přední kola prostě nedokázala tank z bláta dostat. První pokus tak skončil fiaskem.

Žádný další ovšem nenásledoval. Projekt byl zrušen, Car opuštěn a v roce 1923 skončil ve šrotu. Historici a odborníci dodnes vedou debaty o tom, zda mohl být tank na bojišti efektivní zbraní, nebo by byl spíše monstrem bez reálné síly. Pro pěchotu by byl nejspíš děsivým zjevením a mohl do jejich řad vnést chaos. Ovšem pro děla by byl snadnou kořistí. A samozřejmě nesmíme zapomínat na terén, který mohl Cara zastavit, jak ostatně ukázaly zkoušky.

user-avatar

Tomáš Chalupa

1. 06. 2018 | 13:00

> ExtraStory   |   Inzerce