"Všichni jsme tehdy hledali lásku, ale ne každý ji našel," říká autor fotografie Paddy Summerfield. | zdroj: theguardian.com


Sex a křesťan: Fotograf odhalil pozadí ikonického snímku ze 60. let

TÉMATA: fotografie | sex | mladí lidé | křesťanství | 60. léta

user-avatar

Simona Knotková

29. 10. 2018 | 14:15

Z konce 60. let pochází ikonický snímek britského fotografa Paddyho Summerfielda (1947). Znázorňuje dívku zahloubanou do sexuální příručky pro křesťany. Summerfield se jejím prostřednictvím snažil vyjádřit úzkost mladého člověka, kterou sám v uvolněné dekádě pociťoval.

"Narazil jsem na ni v jednom z parků Oxfordské univerzity," začíná své vyprávění pro The Guardian Paddy Summerfield. "Ležela na slunci a četla si knihu. Byly pozdní šedesátky, žádný laptop v dosahu. Narazit na někoho s neoholeným podpažím bylo skoro stejně šokující jako neoholené přirození. Fotografie pochází z 'Oxfordských snímků', mého prvního fotografického eseje. Byly to vize mladého muže plné úzkosti, touhy a sexuální viny, které měly svůj původ v přísné výchově plné nedělních škol a křesťanského učení.

Sice to byly swingující šedesátky plné fotek dívek v minisukních a Micka Jaggera v bílých šatech, ale spousta lidí měla pocit, že jim něco uchází. Že celá ta sexuální revoluce se děje někde jinde, mimo dosah. Spíše jsme cítili bariéry než svobodu. Hledal jsem proto momenty, které by vizuálně vyjádřily mé pocity outsidera. Toužil jsem po vztahu, ale zároveň jsem se toho bál. V mých snímcích z toho důvodu nenajdete ani tak sexualitu jako úzkost nad něčím zapovězeným. Poznal jsem, že spousta z focených mladých subjektů sdílela mé pocity."

Summerfield většinu své kariéry strávil právě v Oxfordu. Jeho snímky se ale podívaly do výstav po celém světě. "Práce fotografa mě vždy bavila. Není to klasické zaměstnaní. Celé dny fotíte, večer chodíte po hospodách, je v tom spousta hluku, nezbednosti a exhibicionismu. Pořád jsem si s někým o fotkách povídal. Jak je chápeme, co se nám jimi ostatní pokouší sdělit.

I když jsem tehdy fotil v Oxfordu, primárním záměrem nebylo zachytit tamní prostředí. Snímky jsou mým osobním dokumentem, snažím se jejich prostřednictvím spíše vyjádřit svůj vnitřní svět, než že bych se pokoušel dokumentovat svět okolo sebe. Fotografováním studentů jsem našel způsob, jak popisovat svou vlastní bolest. Všichni jsme byli mladí, všichni jsme společně byli osamělí. Každý hledal lásku, každý. Ne všichni jsme ji našli," uzavírá. 

user-avatar

Simona Knotková

29. 10. 2018 | 14:15

> ExtraStory   |   Inzerce