Jumper a jeho opičí pomocník Jack

Jumper a jeho opičí pomocník Jack | zdroj: allthatsinteresting.com


Pavián Jack sloužil na dráze 9 let, bezchybně přehazoval výhybky

TÉMATA: zvířata | opice | paviáni | železnice | jižní afrika

user-avatar

Tomáš Chalupa

26. 05. 2018 | 10:30

James Jumper Wide léta pracoval pro přístavní železnici v Kapském Městě. Za tu dobu si zvykl dělat i dost nebezpečné kousky, jako bylo přeskakování z vagonu na vagon v jedoucím vlaku. Jednou svůj skok špatně vypočítal a spadl pod vlak. Sice přežil, ale přišel o obě nohy. Jeho svět se zhroutil, hrozilo, že přijde o svou milovanou práci. Ale pak potkal Jacka. Jack byl pavián, ale to vůbec nevadilo.

Jumper potkal Jacka na místním trhu, jak tlačil malý vozík. Jumper byl doslova fascinován inteligencí a schopnostmi této úzkonosé opice. Rozhodl se, že ho najme do svých služeb. Odkoupil ho od jeho tehdejšího majitele a začal jej zaučovat do své práce. Jak přehazovat výhybky, jak tlačit nádražní dvoukolák nebo přidržovat svazek klíčů.

V praxi to vypadalo tak, že Jack přehodil výhybku podle signálu, který mu prsty naznačil Jumper. Vlak poté zastavil a zahoukal, což znamenalo, že výpravčí potřebuje klíče. Ty mu Jack přinesl. Tyto úkony zvládal bezchybně a naučil se je velmi rychle.James Wide s Jackem.

Jack se brzy stal vítanou osobou a svého druhu atrakcí na nádraží. Jenže samozřejmě se našli i lidé, kterým se nelíbilo, že se po nádraží potlouká opice a dokonce ještě operuje s výhybkami. Ředitel se rozhodl, že oba dva,  opici i člověka, propustí. Jumper bojoval a nabídl řediteli, že si může sám vyzkoušet, jak bezchybně Jack pracuje.

Manager připravil tedy test. Nařídil jednomu z mašinfírů, aby silně pískal na píšťalu jedné z mašin. A současně nařídil přehození výhybek. Byl šokován, když viděl, že Jacka pískání vůbec nevzrušuje a dělá vše, co mu bylo uloženo. Místo vyhazovu tak vzal oba dva zpět a dokonce z Jacka udělal oficiálního zaměstnance drah s platem 20 centů. To nebylo vůbec špatné, Jumper mu z jeho peněz vždy kupoval potravu.

Jack až do konce své kariéry neudělal jedinou chybu, nebo se to aspoň říkalo. Výhybky ovládal dokonale, lépe než mnoho lidských železničářů. Zemře po devíti letech a jeho lebka byla vystavena v muzeu v Grahamstownu. Tak skončila životní pouť jediného paviána, který kdy byl oficiálním zaměstnancem železnic.

user-avatar

Tomáš Chalupa

26. 05. 2018 | 10:30

> ExtraStory   |   Inzerce