Japonsko je rájem superrychlých vlaků | zdroj: internet


Šinkanzeny „létají“ po Japonsku přesně padesát let, Japonci chtějí cestovat ještě rychleji

Zatímco v České republice desítky let uvažujeme o tom, jak to udělat, aby naše vlaky mohly jezdit rychlostí alespoň 160 km/h, v Japonsku už padesát let jezdí třísetkilometrovou rychlostí pověstné šinkanzeny. A Japoncům to nestačí, chtějí jezdit ještě rychleji.

user-avatar

Tomáš Chalupa

14. 10. 2014 | 07:15

Těmto vlakům se na západě říkalo bullet train, tedy něco jako vlakostřela

Jiný kraj, jiný vlak, chtělo by se říct při pohledu na to, jaké starosti řeší Japonci a jaké Češi. O nekonečných úvahách na stavbu vysokorychlostních (tomuto označení by se Japonci asi zasmáli) koridorů v České republice by se dala napsat kniha. Japonci mají k dispozici jedny z nejrychlejších vlaků světa a zjevně jim připadá, že jezdí pomalu.

Japonsko za padesát let vybudovalo rozsáhlou flotilu těchto vlaků

1. října roku 1964 byla v Japonsku otevřena první vysokorychlostní trať na světě spojující Tokio a Osaku. Současně startovaly v Japonsku olympijské hry a ostrovní národ se tak pouhých 20 let po skončení druhé světové války pochlubil světu svou technickou vyspělostí. Šinkanzeny ohromily svět svou elegancí a neuvěřitelnou rychlostí, která dosahovala 210 km/h (nyní je to již 300 km/h). Teprve za sedmnáct let se podařilo postavit a zprovoznit vysokorychlostní trať ve Francii. Japonci měli ohromný náskok.

Novější typy šinkanzenu

Pověstné jsou japonské dráhy také důvěrou ve své stroje a jejich naprostou spolehlivost. Za padesát let svého provozu svezly kolem deseti miliard pasažérů a neměly ani jedinou nehodu. Stále také platí, že pokud vlak dorazí na stanici i jen s minutovým zpožděním, cestujícím dráhy vrací cenu jízdenky. V takovém případě by České dráhy dávno přišly na buben, ale to odbočujeme.

Šinkanzen je symbolem rychlosti a ladných tvarů

Japonci jsou technikou a rychlostí doslova posedlí. Jejich šinkanzeny jim přijdou pomalé a uvažují o zavedení tzv. maglevu, což je vlak fungující na magnetické bázi, kdy vlastně levituje nad kolejemi. Předpokládaná rychlost takového vlaku by byla kolem 500 km/h. Jediné, co brzdí Japonce v rozletu, je obrovská cena celého projektu. Japonsko, potácející se dvacet let v ekonomické recesi, si takový luxus nemůže v současnosti dovolit. Je to ale podle všeho jen otázka času. Ostatně v roce 2020 se mají v Tokiu konat olympijské hry a dá se předpokládat, že Japonci budou chtít svět opět něčím překvapit.

Japonská budoucnost vypadá nějak takto, návrh vlaku systému maglev

> ExtraStory   |   Inzerce

témata

Komentáře ( )

user-avatar

Tomáš Chalupa

14. 10. 2014 | 07:15