Na řízená kola Popularu se připevňovaly kovové lyže.

Na řízená kola Popularu se připevňovaly kovové lyže. | zdroj: skoda-storyboard.com


Škoda Popular - auto, které se učilo lyžovat

TÉMATA: auta | škodovka | vychytávky

user-avatar

Václav Pokorný

28. 12. 2017 | 09:30

Lidové vozítko, auto Škoda Popular, bylo ve 30. letech svou robustností, pohodlím a řiditelností velmi oblíbené. Pro potřeby horské policie a také zásobování chat v zimních měsících vymysleli ve Škodovce jednoduše připevnitelné lyže, které zajistily Popularu žádanou průchodnost sněhem. Poprvé se testovaly ve Špindlerově mlýně v roce 1935.

V roce 1935 se mladoboleslavská automobilka Škoda objemem výroby i exportu do více než 50 zemí světa stala československou jedničkou. Klíčem k úspěchu byly důmyslně řešené a velmi spolehlivé, levné vozy modelové řady Škoda Popular a Rapid. Měly výtečné jízdní vlastnosti, zaručené nezávislým zavěšením všech kol, lehkým a přitom tuhým páteřovým rámem. A právě oblíbená Škoda Popular bylo autem, které konstruktéři učili lyžovat. V únoru 1935 roku testovali mladoboleslavští technici v okolí Špindlerova Mlýna nové příslušenství, usnadňující zásobování horských chat v zimním období.

Podle zprávy dochované v archivu mladoboleslavské automobilky se již v únoru 1935 skupina techniků vydala prověřit speciálně upravené auto Škoda Popular do Špindlerova Mlýna v Krkonoších. Na přední kola upevnili železné lyže a na zadní kola řetězy s drapáky. Jejich cílem byla Medvědí bouda v nadmořské výšce 1 060 metrů. Aby se vyhnuli divákům, vyjeli v šest hodin ráno a v záloze měli dvoje saně s koňmi pro případ, že by někde zapadli. Den předtím i celou noc padal hustě sníh a na cestách, které nebyly protaženy pluhem, leželo 75 centimetrů sněhu. S vozem se dostali od Grandhotelu až k lávce pod Medvědí boudu, kde dobrodružnou výpravu ukončili. Bylo tolik sněhu, že ho hrnuli i předkem chladiče. 

Při této jízdě zjistili, že se nedá použít druhý ani třetí rychlostní stupeň, ale jen první, který je však příliš vysoký. Konstatovali také, že lyže nebyly konstruovány dosti vhodně ke sněhovým poměrům a že je nutné vzadu jejich plochu asi o 2 centimetry zúžit. Z horské prověrky také vyplynulo že spodek lyží je nutné opatřit jasanovým dřevem, které by se dalo podle sněhových poměrů napustit příslušným voskem. Aby lyže nepovolovaly, musí být svařeny, a ne nýtovány. Důmyslně řešená škodovka mohla za sebou na laně táhnout hned několik lyžařů.

Zajímavou možností, která se rovněž tehdy testovala, bylo tažení několika lyžařů za autem, čímž se suplovaly tehdy ještě málo rozšířené vleky. K masovějšímu rozšíření Popularu s lyžemi však nakonec nedošlo.






user-avatar

Václav Pokorný

28. 12. 2017 | 09:30

> ExtraStory   |   Inzerce