Vlak na vrchol Pilatus byl původně parní, dnes jezdí elektrický.

Vlak na vrchol Pilatus byl původně parní, dnes jezdí elektrický. | zdroj: thevintagenews.com


Slavná Pilatusbahn je nejstrmější železnice na světě, jezdí dodnes

TÉMATA: vlaky | švýcarsko | železnice |

user-avatar

Tomáš Chalupa

28. 04. 2019 | 10:00

Pilatusbahn je horská ozubnicová železnice ve Švýcarsku, která je nejstrmější na světě. Na vrchol Pilatus se šplhá někdy se sklonem až 48 %. Železniční unikát je dodnes v provozu.

O stavbě železnice se začalo mluvit už v roce 1873. První návrh počítal se standardním rozchodem kolejí 1435 mm a maximálním sklonem 25 %. Podle výpočtů se ale zjistilo, že by takový projekt nebyl ekonomicky udržitelný a peníze do něj vložené by se nikdy nevrátily.

Na scénu pak ovšem přišel švýcarský inženýr z Curychu Eduard Locher. Ten představil koncept jednokolejné ozubnicové dráhy, která by vedla ve sklonu až 48 %. Díky tomu by byla trať o polovinu kratší a také levnější. Locher o železnicích věděl mnoho, sám se na stavbě několika podílel a jeho koncept měl hlavu a patu.

V roce 1885 získal koncesi na stavbu tratě a tu o čtyři roky později dokončil a slavnostně otevřel. Stavba mohla trvat kratší dobu, ale švýcarská vláda nakonec na projekt neuvolnila peníze a Locher musel hledat soukromé investory.

Na vrchol se 4. června roku 1888 šplhal parní vlak s pasažéry, čímž byla odstartována dlouhá komerční éra této linky. Parní vozy vyrobila strojírna ve Winterthuru. Obsluhu vozu zajišťoval strojvedoucí a topič. Pro provozní brzdění byla jako na ostatních ozubnicových drahách použita Riggenbachova protitlaková brzda, kdy parní stroj pracuje jako kompresor. Kapacita vozu byla 32 pasažérů.

Trať funguje dodnes, jen místo parního vláčku jezdí vzhůru speciálně upravené elektrické vagony. K elektrifikaci tratě došlo už v roce 1933. Z původních parních vlaků se dochovaly jen dva, jeden je vystaven v muzeu dopravy v Luzernu, druhý v technickém muzeu v Mnichově.

Dnes vlak přepraví na 300 tisíc lidí ročně, a to je dráha otevřena jen od května do listopadu, protože v zimních měsících je trať zavátá sněhem.  

user-avatar

Tomáš Chalupa

28. 04. 2019 | 10:00

> ExtraStory   |   Inzerce