Pepsi dobyla sovětský trh, ovšem místo peněz dostávala vodku a bitevní lodě.

Pepsi dobyla sovětský trh, ovšem místo peněz dostávala vodku a bitevní lodě. | zdroj: atlasobscura.com


Sovětský svaz platil za Pepsi válečnými loděmi a ponorkami

TÉMATA: rusko | usa | pepsi |

user-avatar

Tomáš Chalupa

9. 04. 2018 | 12:00

Noviny 9. dubna 1990 přinesly zprávu o velmi zajímavém obchodu. Společnost Pepsi uzavřela smlouvu v hodnotě 3 miliard dolarů se Sovětským svazem. Byl to obchod, kdy na jedné straně bylo platidlo v podobě deseti velkých válečných lodí a na druhé straně zboží v podobě milionů lahví Pepsi Coly.

Kořeny celého tohoto podivného byznysu sahají až do roku 1959. V tom roce měl Sovětský svaz svou národní výstavu v New Yorku. Američané ve stejný čas recipročně uspořádali výstavu v Moskvě. Předvedli obyvatelům Moskvy svá skvělá auta, domácí spotřebiče, potraviny i model celého amerického rodinného domu. Americké značky jako IBM, Disney nebo Pepsi se předháněly ve snaze umístit své produkty na této výstavě.

Výstavy se osobně zúčastnil i Nikita Chruščov, kterého prováděl americký viceprezident Richard Nixon. Právě tam, v imitaci běžné americké kuchyně, proběhl mezi oběma politiky ostrý rozhovor o komunismu a vězněných národech. Pak Nixon přivedl Chruščova ke kiosku, kde se podávala limonáda Pepsi.

Snímky Chruščova s kelímkem Pepsi Coly obletěly svět a manageři nápojového gigantu si mnuli ruce. Byla to nejen skvělá reklama, ale otevírala se tím i možnost proniknout na obří sovětský trh. Co na tom, že Chruščovův syn tvrdil, že Pepsi páchne jako krém na boty. Vyzkoušeli jí tisíce Moskvanů a mnozí si její chuť zapamatovali.

V roce 1972 po dlouhých vyjednáváních Pepsi získala výhradní práva pro sovětský trh. Z Ameriky proudil do Ruska jen koncentrát, v Rusku se přidávala voda a cola se balila do lahví. Byl to první kapitalistický produkt relativně volně dostupný v celém Sovětském svazu. Pepsi měla vyhráno, ale zůstal jeden zásadní problém – peníze.

Ruský rubl byl z hlediska mezinárodního obchodu bezcenný. Sovětské zákony zase zakazovaly přijímat platby v cizí měně. Nakonec se tak musely obě strany uchýlit k barterové dohodě, kdy Pepsi za své limonády dostávala tradiční ruskou vodku Stoličnaja. Bylo to oboustranně výhodné. Ruská vodka byla v USA populární, Pepsi se v Sovětském svazu vypila miliarda plechovek a lahví za rok. V roce 1988 běžela na ruské televizi první placená reklama na Pepsi, ve které hrál Michael Jackson.

Vše fungovalo dobře, ale pak kvůli americkému bojkotu ruského zboží, který zapříčinila válka v Afghánistánu, bylo nutné na sovětské straně najít jinou komoditu k výměně. Rusové tak přišli s nabídkou, že za limonádu zaplatí Pepsi válečnými loděmi. Konkrétně to bylo 17 ponorek, fregata, křižník a torpédoborec. Byla to všechno stará plavidla určená do šrotu. Kromě toho Pepsi získala z Ruska několik ropných tankerů, které obratem prodala Norsku. Rusko za to umožnilo Pepsi zdvojnásobit počet poboček na svém území.

To byl ale stále relativně malý kontrakt v porovnání s tím, který byl uzavřen o dva roky později. Ten měl hodnotu 3 miliardy dolarů vyjádřených 10 velkými válečnými loděmi, čímž se z něj stal největší obchod mezi americkou firmou a Sovětským svazem v historii. Pro Pepsi to byl obchod století. Jenže se nekonal, protože se rozpadl Sovětský svaz. Situace se stala nepřehlednou, protože lodě pro Pepsi byly na Ukrajině, která se mezitím stala samostatným státem. Smlouvy se Sovětským svazem tak přestaly být platné a Pepsi musela postupně uzavřít smlouvy s mnoha státy bývalého Sovětského svazu.

Pepsi ovšem začala své dominantní postavení na trzích východního bloku ztrácet, protože na ně vstoupila Coca Cola s velice agresivní a masivní kampaní. Pepsi i tak má stále svůj druhý největší trh v Rusku a okolních zemích. Už samozřejmě dostává peníze v tvrdé měně a nikoliv v rezavých bitevních lodích.

témata

user-avatar

Tomáš Chalupa

9. 04. 2018 | 12:00

> ExtraStory   |   Inzerce