Zdemolovaný autobus

Zdemolovaný autobus | zdroj: archiv


Železniční nehoda v Bezděčíně: Vlak na přejezdu vrazil do autobusu, na místě zemřelo 23 lidí

TÉMATA: nehody | železnice | československo | 1969

user-avatar

Václav Pokorný

27. 07. 2019 | 11:00

V těchto dnech uplyne 50 let od nejtragičtější nehody na Mladoboleslavsku. 28. července 1969 došlo na železničním přejezdu v Bezděčíně ke srážce vlaku s autobusem plným lidí, při které zemřelo 23 osob a 20 bylo zraněno.

Železniční nehoda v Bezděčíně patří k nejtragičtější nehodě na Mladoboleslavsku a zároveň k šesté nejtragičtější v republice. 

Bylo krátce před jedenáctou večerní 28. července 1969, když se desítky lidí vracely domů z práce. Autobus ČSAD s přívěsným vozem vjel na chráněný železniční přejezd, kde se střetl s projíždějícím osobním vlakem. Závory v době nehody nebyly staženy a řidič autobusu ani strojvedoucí vlaku již nemohli nic dělat.

Vlak tlačil autobus plný lidí několik desítek metrů před sebou a kompletně ho zdemoloval. Následky byly tragické. Na místě zemřelo 23 lidí včetně řidiče autobusu, čtyřiadvacátá oběť zemřela po několika dnech v nemocnici. Dalších 28 osob utrpělo různě těžká zranění. Bez zranění vyvázlo pouze pět cestujících.

Podle svědeckých výpovědí v dobovém tisku však následky nehody mohly být ještě tragičtější – v protisměru prý přijížděl další autobus, jehož řidiči se však povedlo včas zastavit. Štěstím bylo i to, že při srážce nevykolejily osobní vozy vlaku, ale jen poštovní vagon.

V dobovém tisku byla zdůrazněna rychlost lékařské pomoci – ačkoli k nehodě došlo pozdě v noci, povedlo se všechny zraněné ošetřit do několika hodin. „Dostavili se i obvodní lékaři a lékaři z ostatních obvodů – očního, krčního, neurologického, celkem asi 23 lékařů. Svoláni byli okamžitě. Telefonem, ústně, svezeni sanitami a dostupnými dopravními prostředky.“

Hned druhý den se sešla československá vláda na mimořádném zasedání, kde za příčinu nehody označili: „nezodpovědnost některých občanů na pracovišti“, kterou měly být právě zvednuté závory na přejezdu.

Nehodu zavinila především postarší hradlařka, zaměstnankyně drah, která měla na starosti spouštění závor. U drah pracovala 12 let a byla považována za velmi svědomitou pracovnici, ale onoho večera se z nějakého důvodu dopustila chyby. Dostupné dokumenty se o vyšetřování a případných postizích nezmiňují, ale podle jiných případů lze usuzovat, že hradlařka stanula před soudem a byla odsouzena k několikaletému trestu.

Pozůstalí a přeživší na tragickou událost ani po padesáti letech nezapomněli. I když na vzpomínkové desce se už podepsal zub času, dodnes tam lidé zapalují svíčky a pokládají květiny.

 

user-avatar

Václav Pokorný

27. 07. 2019 | 11:00

> ExtraStory   |   Inzerce
Zavří­t reklamu