Mikroauto Janus mělo dveře na poněkud nezvyklých stranách.

Mikroauto Janus mělo dveře na poněkud nezvyklých stranách. | zdroj: vintag.es


Stylové mikrovozítko Zündapp Janus nemělo boční dveře

TÉMATA: auta | německo

user-avatar

Tomáš Chalupa

6. 11. 2019 | 10:00

Zündapp byl německý výrobce motocyklů, značka byla založena v roce 1917. S Porschem spolupracoval na vývoji legendárního Brouka pro Volkswagen. Po druhé světové válce pak začal s výrobou vlastního auta. Nebo spíše autíčka jménem Zündapp Janus.

Zajímavé je, že Zündapp  se původně zabýval něčím úplně jiným než automobilovým průmyslem. Vyráběl totiž detonátory pro výbušné systémy. Brzy toho ale nechal a v roce 1920 plynule přešel na výrobu motocyklů. Byl v tom velmi úspěšný, vyrobil mnoho zdařilých modelů, z nichž některé objednal i německý wehrmacht. I po druhé světové válce pokračoval ve výrobě mopedů, motocyklů a skútrů.

V roce 1957 začal Zündapp s výrobou svého prvního a jediného automobilu – Zündapp Janus. Byl to unikátní mikrovůz, který na první pohled zaujal rozložením dveří. Ty totiž nebyly klasicky zboku, ale zepředu a zezadu. Původní název byl Zündapp Delta, ale byl změněn na Janus podle antického boha, který měl dvě tváře a současně se díval dopředu i dozadu.

Zündapp na vývoj tohoto unikátního vozítka najal leteckého konstruktéra Clauda Dorniera. Mezi lety 1957 a 1958 bylo vyrobeno pouhých 6 900 kusů. Vůz byl poháněn dvouválcovým motorem o výkonu 14 koňských sil. Maximální rychlost byla 80 km/h. Vůz byl osazen čtyřstupňovou převodovkou. Jako jedna z doplňkových možností byl nabízen i falešný volant vzadu, aby se vytvořil dojem, že vozidlo je možné řídit oběma směry.

Automobil mohl vézt 3 pasažéry a řidiče, kteří seděli na dvou lavicích zády k sobě. Mezi oběma lavicemi byl umístěn motor. Toto netradiční umístění vedlo k problémům. Pokud bylo auto plně naložené, bylo velmi obtížné s ním jezdit zejména v zatáčkách. Hlavním problémem ale byla cena. Vozidlo bylo velmi drahé, stálo mnohem více než jiná podobná mikroauta.

Firma přestala s výrobou aut v roce 1958 a v roce 1984 vyhlásila bankrot. Z prodaných aut se do dnešních dnů dochovalo 70 kusů.

témata

user-avatar

Tomáš Chalupa

6. 11. 2019 | 10:00

> ExtraStory   |   Inzerce
Zavří­t reklamu