Toyota EX III | zdroj: internet


Super japonské sporťáky, které nikdy nevyjely

Japonci dělají všechno po svém, ale u aut se jim to zpravidla vyplácí. Jejich vozy jsou považovány za elegantní, spolehlivé a výkonné. Některé jejich koncepty sportovních vozů z šedesátých let jsou dodnes považovány za mimořádně zdařilé.

user-avatar

Tomáš Chalupa

4. 11. 2014 | 01:57

Toyota Publica Sports, 1962

Původní Toyota Publica byla považována za „lidové auto“ inspirované Wolksvagenem Beatle. Po uvedení na trh začali v Toyotě dumat nad tím, jak z lidového vozítka udělat sporťák. Vzniklo něco opravdu unikátního. Sportovní vůz s dozadu zatahovatelnou horní částí kapoty, která se dala úplně odejmout. Vozidlo pak mělo parametry kabrioletu. Vzhled byl přesto diskutabilní, byť měl daleko k tomu, aby se mluvilo o ošklivém autě. Přesto se nikdy do výroby nedostalo. Toyota mezitím zahájila sériovou výrobu svého prvního sportovního vozu Toyota Sports 800 a nápad se sportovní publicou tak zůstal jen ve fázi prototypu.

Toyota Publica

Toyota EX III, 1969

U tohoto auta je velká škoda, že nikdy nešlo do výroby. Elegantní tvar tohohle žihadla vypadá jako ze sci-fi filmu. Na Tokijské Motor Show v roce 1969 vzbudil tento model poměrně velký zájem i obdiv. Kupé bylo určené pro dva jezdce na dlouhé vzdálenosti a ve vysokých rychlostech. Toyota jej do výroby nikdy neuvedla, dalo by se říci, bohužel.

Toyota EX III

Nissan 126X, 1970

Tohle auto připomíná vůz ze seriálu Knight Rider. Jde o odpověď Nissanu na výše uvedený model Toyoty EX III. I tohle dělo bylo určeno pro vysoké rychlosti. Aerodynamický futuristický tvar doplňovala řada světel na přední části kapoty vedoucí od nárazníku až k čelnímu sklu. Světla byla laděna od zelené po červenou a jejich svícení indikovalo míru akcelerace nebo brždění. Vážně unikátní kousek, ovšem opět pouze zajímavý prototyp.

Nissan 126X

Mazda RX 500, 1970

A dotřetice aerodynamický sporťák, tentokráte od Mazdy. Ani v téhle továrně se nechtěli nechat zahanbit a přišli se zajímavým konceptem. Ani tady nechybí světelné efekty, jako u Nissanu, jen jsou umístěny podélně. Přestože Mazda nechala koncept ležet ladem, v roce 2008 se vůz objevil v Hirošimském technickém muzeu. Úžasný sporťák budí pozornost i dnes. 

Mazda RX 500

> ExtraStory   |   Inzerce

témata

Komentáře ( )

user-avatar

Tomáš Chalupa

4. 11. 2014 | 01:57