Mahmoud Hariri vytváří hliněnou repliku starodávného města Palmýry, které loni zničili islámští bojovníci.

Mahmoud Hariri vytváří hliněnou repliku starodávného města Palmýry, které loni zničili islámští bojovníci. | zdroj: tracks.unhcr.org


Syrští uprchlíci tvoří zmenšeniny památek, které v Sýrii zničil Islámský stát

TÉMATA: sýrie | válka v sýrii | uprchlíci

user-avatar

Irena Gruberová

27. 01. 2016 | 12:30

Zatímco militanti z teroristické skupiny Islámského státu systematicky ničí v Sýrii jedny z nejikoničtějších a nejvzácnějších památek světa, skupina syrských uprchlíků je naopak obnovuje tím, že zhotovuje jejich miniaturní napodobeniny. Chtějí je uchovat v paměti pro budoucí generace.

Je tomu asi rok, co Ahmad Hariri, který stojí v čele syrské komunity pobývající v uprchlickém táboře Zátarí v Jordánsku dal dohromady skupinu umělců, se kterou začal tvořit repliky historických památek, které zmizely během války v Sýrii. Používali k tomu jen to, co našli v táboře, jako třeba dřevěné špejle a jiné odhozené kousky dřeva, hlínu a kameny.

„Jako umělci plníme důležitý úkol,“  říká Hariri. „Mnohé z toho, co víme o starodávných civilizacích nebo pravěkých lidech se dochovalo právě díky umění – egyptským hieroglyfům nebo jeskynním malbám,“ připomíná.

Z dřevěných špejlí syrští kumštýři postavili například zmenšeninu starověkého města Palmýry, které bylo jedním z nejdůležitějších center antického světa a jež loni v srpnu celé zničili militantní bojovníci z Islámského státu. Podobným způsobem zrekonstruovali i další ikonická historická místa, jako třeba umajjovskou mešitu v Damašku, citadelu v Aleppu nebo největší dřevěná vodní kola zvaná Hamá, která byla vyrobena před 750 lety. Ve své tvorbě vycházejí z dostupných fotografií, maleb a ilustrací a své modely zhotovují do nejmenšího detailu, byť nejsou větší než malý stolek. Nyní své výtvory vystavují jak v uprchlickém táboře, tak v hlavním městě Jordánska, Ammánu. Skupina syrských uprchlíků, která tvoří zmenšeniny zničených či ohrožených syrských památek

„Zdá se, že se to lidé hodně dotýká. Připomíná jim to jejich vlastní zkušenost a to, že se nemohou vrátit domů a sami tato místa navštívit,“ okomentoval výstavu pracovník OSN pro uprchlíky Charlie Dunmore. „Je zřejmé, že nemohou nijak ovlivnit to, co se teď děje v Sýrii a co se páchá na těchto památkách, ale mají pocit, že aspoň takto je pomáhají zachraňovat, když už ne materiálně, tak alespoň, aby je udrželi v lidské paměti,“ dodal. Umajjovská mešita z Allepa

Pro miliony uprchlých Syřanů je udržování spojení s jejich domovem a kulturou velmi důležité, a to jak pro ty starší, kteří si zničené památky pamatují, tak i pro děti, které vyrůstaly už v uprchlických táborech. I když umělci možná nemají přístup ke všem materiálům, které by ke své práci potřebovali, jejich modely pomáhají předávat historické povědomí o rodné zemi mladším generacím. Jak Hariri podotkl, některé z dětí vědí více o zemi, kam jejich rodiny uprchly, než o své původní vlasti. Zároveň tento projekt dává umělcům možnost rozvíjet své schopnosti, zatímco válečný konflikt v Sýrii dál pokračuje.

„Když jsem poprvé přijel do tábora, nepomýšlel jsem tam pokračovat ve své práci, protože jsem předpokládal, že tam strávím tak týden nebo dva. Když jsem si ale uvědomil, že to mohou být roky, bylo mi jasné, že s tím musím znovu začít, jinak přijdu o své dovednosti,“ vysvětlil Hariri.

 

> ExtraStory   |   Inzerce

témata

Komentáře ( )

user-avatar

Irena Gruberová

27. 01. 2016 | 12:30