Ayrton Senna da Silva (1960–1994) byl brazilský automobilový závodník a pilot Formule 1. Titul mistra světa získal za svou kariéru celkem třikrát. Zahynul ve svých 34 letech během tragické nehody při Grand Prix San Marina 1994.

Ayrton Senna da Silva (1960–1994) byl brazilský automobilový závodník a pilot Formule 1. Titul mistra světa získal za svou kariéru celkem třikrát. Zahynul ve svých 34 letech během tragické nehody při Grand Prix San Marina 1994. | zdroj: thevintagenews.com


Ta zeď se musela pohnout, tvrdil Senna, když narazil do bariéry, a měl pravdu

TÉMATA: formule 1 | sport | závody | automobily

user-avatar

Tomáš Chalupa

26. 10. 2018 | 14:00

Legendární brazilský závodník Ayrton Senna stál 8. července roku 1984 na startu velké ceny USA. Čekal ho náročný závod, který se pro něj nevyvinul dobře. Srazil se totiž s bariérou.

„Nechápu, jak se to stalo. Nedělal jsem nic jinak než v předchozích kolech. Ta zeď se musela pohnout.“ To byla slova tehdy ještě nijak známého jezdce Ayrtona Senny poté, co narazil se svým monopostem do bariéry na okruhu ve Fair Parku v Dallasu.

Byla to odvážná slova. Senna byl začínající jezdec a kariéru měl teprve před sebou. Nikdo netušil, že z něj jednou bude ikona Formule 1. Takže pokud mladý jezdec prohlašoval, že za nic nemůže, že se zeď pohnula, většina lidí tomu nevěnovala příliš pozornost.

Jenže je potřeba se na závod podívat detailně. První důležitá věc je, že se odehrával v extrémním horku. Teplota trati byla šílených 66 stupňů Celsia, vzduch měl teplotu 40 stupňů. Byl to nejteplejší závod v historii Formule 1. Jezdce čekalo peklo. Takový Keke Rosberg měl pod helmou speciální vodou chlazenou kuklu, aby se s vedrem vyrovnal (a možná díky tomu vyhrál i celý závod). Na zcela přehřátého Piercarla Ghinzaniho zase museli v pitu vylít kýbl ledové vody, aby se probral k životu. „Bezpochyby nejtěžší závod, jaký jsem kdy jel,“ řekl Nigel Mansell poté, co dojel do cíle závodu.

Kolem celé trati byly betonové bariéry a zdi. Samotný asfalt měl příšernou kvalitu, Rosberg o něm řekl, že to je nejhorší asfalt, na kterém kdy jel. Niki Lauda a Alain Prost, další dvě velká jména Formule 1, vyzývali dokonce k bojkotu závodu. Nikdo je ovšem nenásledoval, a závod začal i s těmito dvěma jezdci. Ovšem nikoliv, jak bylo plánováno, tedy ve dvě hodiny odpoledne, ale už v 11 hodin dopoledne. Pořadatelé se na poslední chvíli rozhodli pro změnu, aby se vyhnuli ještě většímu vedru, které mělo přijít po poledni.

Závod začal a bylo to od počátku šílené. Do cíle dojelo pouhých 8 jezdců z celkového počtu 24. Většina jezdců havarovala po střetu s bariérou. Sennovi se to stalo ve 47. kole. Senna byl nanejvyšší míru rozzuřen, odmítal přiznat jezdeckou chybu a opakoval, že za to může bariéra, která se snad musela pohnout. Šéfinženýr stáje Toleman, za kterou Senna závodil, uvedl, že v místě havarovalo mnoho jezdců, že to byl jednoznačně nejnebezpečnější úsek trati.

Snažili se Sennu uklidnit, že o nic nejde, dokonce s ním naoko souhlasili, že chyba je na straně bariéry, ale jezdec byl doslova umanutý, takže se celá věc nakonec začala prošetřovat. A zjistilo se, že Senna mluví pravdu. Některý z jezdců, který havaroval před ním, narazil do vzdálenějšího konce celého betonového bloku. Ten se o několik milimetrů posunul směrem dozadu, čímž se naopak bližší konec posunul nepatrně dopředu. Šlo maximálně o deset milimetrů. Jenže Senna jezdil strojově přesně, měl své manévry vypočítané na milimetry, a tak mu stačila i taková nepatrná vzdálenost. Když se zeď nepatrně posunula, Senna o ni zavadil a havaroval.

Jeho kariéra tím nijak neutrpěla, Senna se stal nejlepším jezdcem planety, dokázal porážet všechny věhlasné soupeře, dosahoval stále nových rekordních časů a přitom byl velmi přátelský a skromný člověk. Za deset let se mu do cesty postavila jiná zeď, tentokrát v italské Imole. Tuto havárii už božský Senna bohužel nepřežil. Dodnes je považován za jednoho z nejlepších, ne-li nejlepších jezdců, kteří kdy pilotovali formuli.

user-avatar

Tomáš Chalupa

26. 10. 2018 | 14:00

> ExtraStory   |   Inzerce