Z továrny ve Wolfsburgu sjížděly sta tisíce nových brouků.

Z továrny ve Wolfsburgu sjížděly sta tisíce nových brouků. | zdroj: rarehistoricalphotos.com


Takhle vypadala produkce slavných brouků

TÉMATA: automobily | německo | porsche | volkswagen brouk

user-avatar

Tomáš Chalupa

4. 10. 2019 | 11:00

V roce 1933 Adolf Hitler pověřil inženýra Ferdinanda Porsche, aby vytvořil lidové vozidlo, cenově dostupné masám obyvatel Německa. Mělo být určené pětičlenné rodině a dosahovat mělo rychlosti alespoň 100 kilometrů v hodině.

Mělo mít také nízkou spotřebu, být jednoduché na údržbu a celkově mělo být po všech stránkách spolehlivé. A tak vznikal vůz, který se nejprve jmenoval Porsche-60, pak Kd-F Wagen a nakonec jen KdF.

První prototyp sjel z výrobní linky v roce 1935 pod jménem V1. Tehdy samozřejmě ještě nikdo netušil, že stejné označení budou mít za pár let nacistické střely. V roce 1936 byly testovány tři prototypy V3. O rok později už existovalo třicet prvních předprodukčních modelů W30. Ty vyjely z továrny Daimler Benz a ujely při testování neuvěřitelných 2 900 000 kilometrů.

Sériová výroba těchto lidových vozidel měla začít ve Wolfsburgu, kde byla postavena zbrusu nová továrna. Ale vše zhatilo vypuknutí druhé světové války. Nádherná oblá auta s motorem vzadu musela ustoupit válečné produkci.

Po válce se na vybombardovanou továrnu přijel podívat britský důstojník Ivan Hirst. Zjistil, že továrna není zničená a dá se v ní obnovit výroba. Přesvědčil britskou armádu, aby si v továrně nechala vyrobit 20 tisíc vozidel.

Automobilům, které začaly sjíždět z výrobních linek, Britové začali říkat Beetle neboli brouk, pro jejich kulaté křivky. Že právě tvoří historii automobilového průmyslu a vyrábějí jedno z nejlegendárnějších aut historie, zřejmě nikoho nenapadlo.

V dalších desetiletích produkce brouků letěla strmě vzhůru a vůz se stal mimořádně populární. Poslední původní brouk byl vyroben v roce 2003 v závodě Puebla v Mexiku. To už jich bylo vyrobeno celkem 21 milionů kusů. Na legendárního brouka navíc navázal další model nazvaný New Beetle a z něj vycházející varianty. Brouky nejrůznějších variant a typů tak uvidíme na silnicích nejspíš ještě mnoho let.

user-avatar

Tomáš Chalupa

4. 10. 2019 | 11:00

> ExtraStory   |   Inzerce