Filmování je komplikovaná alchymie světla, zvuku, pohybu kamery. A zatímco skvělá podívaná je vždy cílem, někdy se vše spojuje, aby vytvořilo dílo vznešené krásy. Toto je Top 10 nejkrásnějších filmů všech dob. | zdroj: YouTube


Tohle je prý 10 nejkrásnějších filmů, jaké kdy byly natočeny

TÉMATA: filmy

user-avatar

Yvonne K.

8. 07. 2017 | 12:00

Zkoušeli jste někdy sepsat si seznam deseti svých nejoblíbenějších filmů? Zřejmě byste museli dlouze svůj výběr zvažovat a výsledný žebříček byl byl dosti subjektivní. Těžko byste totiž našli někoho, kdo by s vámi bezvýhradně souhlasil. Youtubový kanál CineFix, který se zaměřuje na filmaře a filmové fanoušky, si však dal tu ambici a vytvořil video, kde představil 10 nejkrásnějších filmů všech dob. Možná v něm objevíte svůj oblíbený film a možná narazíte na nějaký, který jste dosud ještě neviděli. Do komentáře nám napište, jak by eventuálně vypadalo vaše pořadí.

10. Ruská archa (2002)

Ruský režisér Alexandr Sokurov, známý svými symbolickými a meditativními snímky, určenými vyhraněnému publiku, naplnil v historické eseji Ruská archa sen řady filmařů - natočil devadesátiminutové dílo v jediném záběru. Nešlo tu samozřejmě o zápis do knihy rekordů, nýbrž o seriózní a pečlivě připravený experiment, který měl prokázat estetickou oprávněnost zvoleného postupu a oživit současný stav filmu jako uměleckého druhu. Podle autora mělo jít o film „na jedno nadechnutí“, jenž pojednává o reálnosti času a zároveň vytváří svéráznou spojnici mezi různými údobími ruské historie. 

9. Manhattan (1979)

Melancholické vyznání lásky rodnému městu New Yorku fascinuje černobílou fotografií na širokém plátně a Gershwinovou hudbou, která filmu dodává tklivě veselý, jímavý podtón. Režisér snímku, Woody Allen, sám hraje televizního režiséra Issaca, který se nemůže rozhodnout pro jednu ze svých lásek, protože u žádné ženy nenachází skutečné naplnění. Neutěšeným milostným vztahům odpovídá převažující životní pocit newyorských intelektuálů: lze pozorovat úpadek kultury, osamělost, problémy se vzájemnou komunikací a neurózy jsou průvodní faktory. 

8. Občan Kane (1941)

Neposlušné dítě Hollywoodu Orson Welles natáčel toto legendární drama, které se stalo milníkem ve vývoji filmové řeči i vypravěčských postupů, již ve svých pětadvaceti letech. Welles svou režijní prvotinu pojal jako rekonstrukci osudů fiktivního magnáta Kanea, sestavovanou novinářem – využívá k tomu filmové týdeníky, rozmluvy s pamětníky atd. Postupně upřesňovaný obraz titulního hrdiny ztrácí svou původní gloriolu – ukazuje se, že peníze a moc ještě nezaručují štěstí. Občan Kane vzbudil v době svého uvedení skandál, protože tiskový magnát miliardář William Randolph Hearst vztáhl vyprávěný příběh na sebe. 

7. 2001: Vesmírná odysea (1968)

Filozofická filmová opera. Evoluce a smysl existence lidstva v několika epochách, během kterých je člověk konfrontován se zlověstným a mlčícím symbolem mimozemského života. Science-fiction film, po kterém už filmové sci-fi nikdy nebylo jako dříve, a souběžně napsaný stejnojmenný science-fiction román, po němž se sci-fi literatura navždycky změnila. Jeden z největších mýtů filmové historie a společné mistrovské dílo dvou osobností svých oborů – režiséra Stanleyho Kubricka a spisovatele Arthura C. Clarka. Neopakovatelná cesta za hranice lidské zkušenosti, za hranice prostoru a času. 

6. Konformista (1970)

Italský režisér Bernardo Bertolucci použil ve svém filmu Konformista jako předlohy stejnojmenného románu svého krajana, významného spisovatele Alberta Moravii, aby se zaměřil na nedávnou minulost a podal psychologický portrét muže, který se zaprodal fašistickému režimu. Dějovou linii však naprosto upozaďuje mistrovská kamera Vittoria Storara a Bertolucciho vizuální experimenty. 

5. Pád (2006)

Zraněný kaskadér, který leží v nemocnici v Los Angeles, vypráví pětileté Alexandrii fantastický příběh pomsty pěti dávných hrdinů z Indie. Chce však za to protislužbu a dívenka, toužící uslyšet příběh až do konce, mu za to nosí ukradené morfium. Koprodukční dobrodružné fantasy drama natočil indický režisér Tarsem Singh. Poměrně netradiční snímek na pomezí artu omračuje vizuální kreativitou a velmi sugestivní hudební složkou. 

4. Hero (2002)

Děj se odehrává před 2000 lety za vlády dynastie Qin a vypráví příběh hrdinného válečníka a ochránce krále, před kterým stojí obrovský úkol – sjednotit Čínu a krále tak učinit imperátorem. Producenti při natáčení spolupracovali s čínskou armádou, a tak mohly vzniknout jedny z nejefektnějších scén dějin historického válečného filmu. Na rozdíl od efektní západní produkce jsou však bojové scény pouze jednou z mnoha složek a boj v příběhu má více rovin. Nejedná se o smrtící balet, v němž hrdina potírá zlo, nýbrž o jakýsi druh duchovního dialogu, v němž jsou zbraně jen prostředkem poznání, že nejmocnější zbraň je žádná zbraň. Režisér Zhang Yimou do svého filmu obsadil snad všechny velké hvězdy současného čínského filmu, když k tomu připočteme bezchybnou choreografii soubojů, unikátní davové scény a výjimečnou vizuální stránku, tak se nám prezentuje velmi ojedinělý projekt (nejen) v rámci čínské kinematografie. 

3. Lawrence z Arábie (1962)

Výpravný filmový epos, představující život britského důstojníka Lawrence, jenž během dvou let 1. světové války strávených v Arábii dokázal sjednotit arabské kmeny proti Turkům a ještě za svého života se stal legendou. Nestárnoucí snímek s Peterem O´Toolem v hlavní roli byl oceněn sedmi Oscary včetně Oscara za nejlepší film roku 1962. 

2. Strom života (2011)

Texas, 50. léta minulého století. Jack O’Brien si prošel dětstvím plným her a krásné nevinnosti. Dospívání mu však přináší rozčarování a vztah s jeho otcem, který by mu pomohl tímto nelehkým obdobím projít, je dosti komplikovaný. Jack je ztracenou duší v moderním světě, která si klade řadu otázek a snaží se v životě zorientovat. Kde je pravda? Co je věčnost? Jak vznikl život... Hvězdně obsazený snímek je poctou životu, přírodě a světu kolem nás, jenž se nám odhaluje jako symfonie. Postupně, obraz po obrazu, nám přináší epický a dokonalý příběh, který je aktuální dnes, stejně jako před více než půl stoletím. 

1. Samsara (2011)

SAMSARA opět spojuje režiséra Rona Frickeho s producentem Markem Magidsonem, jejíchž filmařské a hudební umění bylo potvrzeno již mnohokrát oceněnými filmy BARAKA a CHRONOS. "Samsára" ve starodávném sanskrtu znamená "věčně se otáčející kolo života“ a tvůrci se v něm snaží zachytit prchavé okamžiky, které utvářejí náš život. Film, který vznikal přes pět let ve dvaceti pěti zemích, diváky zavádí na posvátná místa, do postižených oblastí, průmyslových zón a míst přírodních zázraků. Vše se odvíjí bez dialogů, komentářů a popisných textů, což úplně rozvrací naše očekávání tradičního dokumentu. Namísto toho film podněcuje naše niterné interpretace sugestivním obrazem a hudbou, které do starého chápaní vnáší nové prvky.

témata

user-avatar

Yvonne K.

8. 07. 2017 | 12:00

> ExtraStory   |   Inzerce