Před sedmapadesáti lety 6. 6. 1958 sjel z výrobní linky ve Strakonicích miliontý československý motocykl Jawa-ČZ 175/356. Především kvůli své jubilejní zlaté barvě budil stroj obdiv na světových výstavách.

Před sedmapadesáti lety 6. 6. 1958 sjel z výrobní linky ve Strakonicích miliontý československý motocykl Jawa-ČZ 175/356. Především kvůli své jubilejní zlaté barvě budil stroj obdiv na světových výstavách. | zdroj: motomagazin.cz


Top 10 českých motocyklů, které zanechaly slavnou stopu v historii

TÉMATA: československo | průmysl | motocykly

user-avatar

Václav Pokorný

1. 03. 2018 | 12:15

Pro dnešní mladé příznivce motocyklů je málo známým faktem, že v první polovině dvacátého století patřily české motocykly ke světové špičce. V Čechách bylo na padesát výrobců motocyklů a první se vyráběly v mladoboleslavské továrně Laurin & Klement. Největší historický význam však měly značky JAWA a ČZ, se kterými jsou spjaty dějiny domácí motocyklové výroby od třicátých let. Vrcholem vývoje byl čtyřválcový silniční závodní motocykl Jawa 350 typ 673.

1. Laurin & Klement typ L

Laurin & Klement typ L

Tento motocykl značky Laurin & Klement byl veřejnosti představen v roce 1902. Jednalo se o jednoválcový motocykl typu L, vyráběný v rozmezí let 1902 až 1910 ve třech verzích. Nejslabší verze L75 byla poháněna motorem o objemu 353 cm3, střední model L80 měl motor o objemu 452 cm3 a nejsilnější L85 dokonce 633 cm3. Výkon se pohyboval v rozmezí 2,5 až 2,9 kW a tomu odpovídala i největší rychlost kolem 70 km/hod. Bylo ho vyrobeno 965 kusů.

2. Laurin & Klement typ CCCC Laurin & Klement CCCC 570ccm

Po jednoválcích a slavných vidlicových dvouválcích vyvrcholilo snažení značky Laurin & Klement na poli motocyklů strojem se čtyřmi válci v řadě. Roku 1905 vyrobili motocykl  poháněný řadovým čtyřválcem uloženým v rámu podélně. Supermotocykl nesl označení CCCC. První verze měla motor složený ze čtyř jednoválců a každý z válců měl svou vlastní klikovou hřídel. Druhá verze už měla motor s podélně uloženou klikovou hřídelí, objem vzrostl ze 471 na 570 cm3. 75 kg vážící motocykl o výkonu 3,7 kW  dosahoval 75 km/hod.

3. Walter 750 

Walter 750
Po skončení první světové války v roce 1918 vedení společnosti Walter rozhodlo o ukončení výroby tříkolek a motocyklů. Rozhodlo se plně věnovat výrobě automobilů a posledním sériově vyráběným motocyklem Walter byl v letech 1922 až 1924 typ 750 původně určený pro potřeby armády. Válce s ventilovým rozvodem OHV byly umístěny napříč k ose motocyklu. Výkon 11,8 kW umožňoval 140 kg vážícímu stroji dosáhnout největší rychlosti 110 km/hod.

4. Jawa 500 OHV „Rumpál“ 

Jawa 500 OHV, též Rumpál
Na podzim roku 1929 se návštěvníkům pražského autosalonu představila první Jawa. Jednalo se o čtyřdobou jednoválcovou pětistovku, jejíž konstrukce vycházela z licence německé společnosti Wanderer. Výkon motoru 13 kW byl přenášen na zadní kolo prostřednictvím hnací hřídele, která se pětistovce postarala o přezdívku „Rumpál“. Motocykl byl už v roce 1930 modernizován, ale stále se jednalo o poměrně drahý motocykl, zatímco v Jawě chtěli vyrábět motocykl dostupný co možno největšímu počtu zájemců. Takovým motocyklem se stala v roce 1932 Jawa 175, známá Villierska, zatímco pětistovka byla nahrazena v roce 1934 Jawou 350 SV.

5. Jawa 250 typ 10 „Pérák“ 

Jawa 250 typ 10 „Pérák“
Motocykl, který snad ani není třeba představovat. Šlo o levný, ale přitom spolehlivý a také pohledný motocykl. Jawa 250 typ 10 se stala skutečnou senzací a prodávala se ve více než stovce zemí světa. Dvěstěpadesátka byla poháněna dvoudobým jednoválcem o objemu 248,8 cm3 o výkonu 6,6 kW. Když byla poprvé oficiálně představena světové motoristické veřejnosti na Pařížském autosalonu v roce 1946, všichni se shodli na tom, že předběhla konkurenci nejméně o pět let. Slavných Jaw 250 péráků se prodalo 180000. Její výroba byla ukončena v roce 1954, kdy byla nahrazena Jawou 250/353 motocyklem, který byl co do počtu vyrobených kusů světovým rekordmanem.

6. Jawa 250/353 – Kývačka Jawa 250 typ 353, lidově zvaná kývačka

Kývačka byla prvním sériově vyráběným motocyklem, který měl odpruženou zadní vidlici pomocí dvojice tlumičů, které byly uchycené mezi zadní kyvnou vidlici a rámem. Po svém předchůdci zdědila kývačka motor, který měl stejné dvoupákové provedení pro řazení a startování. Rám měl zcela novou konstrukci, ve kterém byla uložena zadní kyvná vidlice, protínající svým čepem pouzdra v zadní části rámu. Přední teleskopická vidlice měla uvnitř nosných trubek vinuté pružiny v olejové náplni zcela nové konstrukce. Kola byly změněna z 19 palcových ráfků na 16 palcové. S motorem o objemu 249 cm3 a výkonu 9 kW bylo možno dosáhnout rychlosti 105km v hodině. Celkově bylo vyrobeno 1 418 840 motocyklů této verze a exportováno do 120 zemí celého světa.

7. Jawa 350 typ 673 Jawa 350 V4 typ 673

Podnik Jawa se od samého začátku věnoval také motocyklovému sportu. Vyvrcholením vývoje závodních motocyklů Jawa byla silniční třistapadesátka typ 673 z roku 1967. Koncem 60. let byla tato závodní Jawa jedním z nejmodernějších závodních strojů světa, již tehdy měla dvoudobý čtyřválcový vodou chlazený motor a sedmistupňovou převodovku. Motor dával výkon 80 koní a maximální rychlost až 260 km/h z tohoto motocyklu činila nejrychlejší třistapadesátku světového mistrovství.  Z našich závodníků na ní jezdil například František Šťastný, ale největší hvězdou, které sedla za tento stroj, byl mistr světa Angličan Bill Ivy.

8. ČZ 500 

ČZ 500, někdy označován jako ČZ 500 Tourist
Prvním motocyklem se značkou ČZ byla stopětasedmdesátka z roku 1934. V roce 1938 se představila třistapadesátka a současně s ní i špičkový model značky – ČZ 500. Jako vzor pro stavbu pětistovky posloužil motocykl se značkou DKW, ale strakonický dvouválec svůj vzor v mnohém předčil. Strakonický půllitr byl poháněn dvoudobým dvouválcem o objemu 494 cm3 o výkonu 11 kW, který umožňoval 170 kg vážícímu stroji dosáhnout největší rychlosti 115 km/hod. Do začátku druhé světové války bylo postaveno  přes 550 těchto motocyklů a dnes je pětistovka ze Strakonic vyhledávaným sběratelským kouskem.

9. ČZ 125 C  ČZ 125 C

ČZ 125 ve verzi C představuje vrchol vývoje lehkých motocyklů se značkou ČZ v Čechách. Tento jednoduchý dvoudobý jednoválec se začíná vyrábět v roce 1949 a stal se  nejdostupnějším způsob motorizace v té době. Stopětadvacítka typu C dostala přepracovanou pohonnou jednotku, nové sedlo a v roce 1950 zadní odpruženou vidlici. Motor o objemu 123,5 cm3 měl výkon 4,1 kW a 75 kg vážící motocykl s ním jel až 75 km/hod. Kromě stopětadvacítky se vyráběly i silnější stopadesátky. Výroba obou modelů byla ukončena zahájením výroby jednotných motocyklů tzv. národní řady v roce 1953.

10. ČZ 250 typ 988

 ČZ 250 Enduro typ 988-2
ČZ 250 typ 988 se objevila jako prototyp už v roce 1972. Základem pro stavbu byly motokrosové speciály ČZ typ 968, ze kterých si Enduro vypůjčilo rám, a ČZ typu 980, který poskytl pohonnou jednotku, samozřejmě upravenou s ohledem na požadavek větší životnosti. Přestože bylo vyrobeno více než 5000 těchto motocyklů, na domácí zájemce zbyla zhruba třicítka strojů prodaných prostřednictvím tehdejšího Tuzexu a dalších asi 40 strojů obdržela armádní střediska vrcholového sportu. 116 kg vážící dvěstěpadesátka byla poháněna motorem o objemu 246,6 cm3 s výkonem 20,7 kW a jezdila až 145 km/hod. Ve výrobě se udržela až do roku 1987.

user-avatar

Václav Pokorný

1. 03. 2018 | 12:15

> ExtraStory   |   Inzerce