Otisk na Turínském plátně představuje muže s plnovousem, s překříženýma rukama. Na zápěstích, chodidlech a boku jsou patrné skvrny připomínající krev. Traduje se, že jde o plátno, do nějž krátce po ukřižování bylo zahaleno tělo Ježíše Krista, poté co jej sňali z kříže.

Otisk na Turínském plátně představuje muže s plnovousem, s překříženýma rukama. Na zápěstích, chodidlech a boku jsou patrné skvrny připomínající krev. Traduje se, že jde o plátno, do nějž krátce po ukřižování bylo zahaleno tělo Ježíše Krista, poté co jej sňali z kříže. | zdroj: wikipedia commons


Turínské plátno je podvrh. Krvavé cákance neodpovídají ukřižování

TÉMATA: ježíš kristus | turínské plátno | bible | ukřižování

user-avatar

Yvonne K.

11. 08. 2018 | 10:00

Už léta se vedou vášnivé debaty, zda Turínské plátno, do kterého mělo být zabaleno tělo Ježíše Krista, je či není padělkem. Nejnovější výzkumy založené na moderních forenzních technikách odhalily, že krvavé stopy na látce neodpovídají zraněním ukřižovaného člověka.

Vědci z univerzity v Pavii se tentokrát zaměřili na krvavé stopy na látce, které porovnávali se skutečným tokem krve z ran ukřižovaného člověka. V případě Turínského plátna tak poprvé zvolili moderní kriminalistické metody, kdy simulovali proud krve s využitím figuríny i živého (nezraněného) dobrovolníka. “Jde o druh forenzní práce, která se běžně dělá při policejním vyšetřování,” vysvětlil zpravodajskému webu BuzzFeed News Matteo Borrini z Liverpoolské univerzity Johna Moorese.

Výzkumníci simulovali zranění za použití drobných nádobek s tekutinou připomínající krev. Ty umístili dobrovolníku na zápěstí v místech, kam při ukřižování rukou mohl proniknout hřeb, a u figuríny na bok, kde podle Bible Ježíše na kříži kopím probodl voják Longinus.

Následná měření prokázala, že směr a chování potůčků krve neodpovídají těm, které se podle detailních fotografií nacházejí na Turínském plátně. „Ať už dobrovolník zaujímal jakékoliv pozice vleže, pohyb krve nikdy neodpovídal vzorům na plátnu,“ uvádí studie.

Tak například dva krátké potůčky krve na zadní části levé ruky otištěné na plátně předpokládají, že osoba drží ruce v pětačtyřicetistupňovém úhlu, zatímco stopy na předloktí signalizují, že jsou v téměř vertikální poloze. Pochopitelně není možné, aby jedna osoba zaujala současně tak odlišná držení rukou. “Nic takového se nemůže stát člověku na kříži,” upozorňuje Borroni. Podle něj je to důkazem, že stopy krve na plátně jsou umělého původu.

Studie nicméně vychází z faktu, že se tělo po celou dobu nacházelo v jedné stálé pozici. Jak někteří poukazují, stálo by za to ještě zjistit, co by se stalo, kdyby se neslo zabalené v látce. Diskuse o pravosti Turínského plátna tak mohou dále pokračovat, nedávná studie je však příslibem, že moderní forenzní techniky mohou vyřešit nejen kriminalistické případy, ale i starodávná tajemství.

 

user-avatar

Yvonne K.

11. 08. 2018 | 10:00

> ExtraStory   |   Inzerce