Profesor Wright miluje praktickou fyziku. A taky strakaté kravaty. | zdroj: people.com


Učitel fyziky je i po sedmdesátce americkým Komenským. Drží se hesla “škola hrou” a při hodině vyrábí i zmrzlinu

TÉMATA: fyzika | vzdělávání | výuka

Fyzika je tak krásná věda. A dá se tak krásně vysvětlit na praktických příkladech. Jenže ne každý učitel své poslání natolik miluje, aby na nezbedné žáky plýtval svou fantazií a energií. Většinou to skončí omšelým výkladem a nicneříkajícím vzorečkem na tabuli. Profesor fyziky David Wright z americké Virginie na to jde úplně jinak a jeho vyučovací metody se staly hitem internetu.

user-avatar

Marta Šindlauerová

9. 01. 2020 | 08:00

Profesor Wright totiž provádí takové hokusy pokusy, že si jeho počínání natočili studenti, které učí, a ti nahrávku umístili na internet. Záznam má v současnosti skoro třicet milionů zhlédnutí a zobrazuje postaršího kantora během zdánlivých skotačin, které mají ve skutečnosti hlubší význam. Wright se řídí heslem Jana Ámose Komenského “škola hrou” a razí tezi, že si žáci nejvíc zapamatují látku skrze praktické příklady.

Princip použití kapalného dusíku například demonstruje prostřednictvím výroby zmrzliny (kterou studenti následně rovnou zkonzumují). A aby ukázal podstatu povrchového napětí, neváhá si lehnout na podložku plnou hřebíků nebo se projít po úlomcích skla. Na pogo tyči zase předvádí teorii gravitace a nasadí si k tomu klidně šaškovskou čepici s rolničkami. Na videu, které se stalo virálním, je pak třeba vidět i experiment se skateboardovým prakem, na kterém chtěl profesor představit Newtonův druhý pohybový zákon.

Sám profesor Wright je potěšen svým úspěchem na internetu, skromně však dodává, že se jen snaží své žáky zaujmout a ukázat jim, jak funguje fyzika v reálném světě. Což jim pomůže si látku lépe zapamatovat, než aby se učili vzorečky, kterým nerozumí a které v běžném životě ani nevyužijí. Profesor se chystá ještě dlouho pracovat a stále se snaží najít nové a nové způsoby, jak fyziku ještě více zpřístupnit a zbavit ji stigmatu otravného předmětu, jehož praktickou stránku lze demonstrovat pouze v laboratorním prostředí.


 

 

 

 

 

 

témata

Komentáře ( )

user-avatar

Marta Šindlauerová

9. 01. 2020 | 08:00

Zavří­t reklamu