Pronásledování lupiče s míčkem v ruce | zdroj: YouTube


V Japonsku vědí jak na zloděje: házejí po nich oranžovými míčky

TÉMATA: japonsko | zloději | krádeže | bezpečnostní technika | extra nápady

user-avatar

Ivanhoe

6. 06. 2015 | 11:00

Pokud navštívíte Japonsko, možná si u pokladen v bankách a obchodech všimnete v plastových boxech usazených oranžových koulí o velikosti basebalového míčku. Nejsou však na prodej, jsou to totiž nástrahové prostředky k identifikaci pachatelů. Běda vám, kdyby je po vás prodavači hodili!

Tyhle plastové míčky jsou zřejmě k vidění jen v Japonsku, ale i tam se o nich moc nemluví a neví. Přitom existují na trhu již více než 20 let. Prodavači je mají k dispozici hned vedle pokladny, a v případě, že se lupič rozhodne přepadnout kasu, mají nařízeno, aby jimi po něm hodili. Za tímto účelem absolvují zaměstnanci speciální školení, kde se učí, jak nejlépe zasáhnout pachatele. Nejefektivnějším způsobem je mířit na zem k jeho nohám, a pokud dotyčného netrefí, mají se ještě pokusit zasáhnout ujíždějící vozidlo. Míček totiž obsahuje křiklavě oranžové tekuté barvivo, po nárazu praskne, barva se rozšplíchne do okruhu až 10 metrů a barevně označí pachatele. Policie jej pak snáze může dopadnout, identifikovat a zatknout.

Pronásledování lupiče s míčkem v ruce

I když to zní jako fantastický nápad, v praxi tyto antikriminální míčky dosud nenašly velké využití. Ne že by v Japonsku nebyla kriminalita, ale v okamžiku, kdy zloděj namíří pistoli proti prodavači, to poslední, co nebohého zaměstnance v té chvíli napadne, je hodit po něm míčkem. Jak ukázal výzkum Japonské národní bezpečnostní agentury z roku 2007, ze 197 přepadených večerek pouze v sedmi zaměstnanci použili proti delikventům míčky.

Přesto se těchto prostředků majitelé obchodů nemíní jen tak vzdát. Už pouhá přítomnost oranžových koulí působí na potenciální zloděje jako odstrašující prostředek. „Dokonce i když se míčky nepoužijí, pomáhají chránit obchody,“ uvedl pro The Japan Times příslušník veřejné bezpečnosti Akihiro Suwa.

Barevné koule působí na zloděje odstrašujícím dojmem.

Zajímavá je i historie míčků. Vznikly totiž před téměř 30 lety jako náhrada za vejce. V té době se Japonsko potýkalo s neplatiči mýtného na dálnicích. Když někteří řidiči projeli kolem mýtné budky bez zaplacení, házeli po nich mýtní syrovým vajíčkem. Policie jejich snahu sice ocenila, ale záhy naznala, že to není zrovna nejlepší způsob, jak označit hříšníka. Rozprsklé vejce na karosérii vozu dlouho nevydrží a snadno se smyje. Vymyslely se proto plastové míčky s barevnou tekutinou, která zanechává trvalé skvrny.

Z mýtných budek se oranžové míčky rozšířily nejprve do bank a od konce 80. let je začalo zavádět také mnoho večerek. Dnes je má po ruce většina policejních stanic a najdou se i v hotelích a na benzinových pumpách. Ročně se jich v Japonsku prodá kolem 100 000 kusů, a to i přesto, že neleží nikde na pultech obchodů a výrobce na ně nedělá žádnou reklamu, naopak svou adresu i telefonní čísla tají, jako kdyby šlo o státní tajemství. Na odbyt jdou míčky proto, že mají krátkou životnost, neboť barva po pár letech ztvrdne. Kdo si je chce zakoupit, musí se nahlásit na policii, která mu zprostředkuje kontakt na výrobce. Japonsko se tímto chrání před zneužitím míčků vandaly.  

user-avatar

Ivanhoe

6. 06. 2015 | 11:00

> ExtraStory   |   Inzerce