Ani Děda Mráz, ani Santa Claus se v českých domácnostech neuchytili. Zdejší děti stále věří na Ježíška.

Ani Děda Mráz, ani Santa Claus se v českých domácnostech neuchytili. Zdejší děti stále věří na Ježíška. | zdroj: smartlittleweb.com


V padesátých letech nesměly české děti věřit v Ježíška ani Svatého Mikuláše. Z Východu soudruzi importovali Dědu Mráze

TÉMATA: vánoce | tradice

user-avatar

Václav Pokorný

4. 12. 2017 | 18:05

Převratný nápad, jak dětem z hlaviček vymazat Mikuláše i Ježíška, se rodí v padesátých letech minulého století. V rozhlasovém projevu tehdejší komunistický předseda vlády Antonín Zápotocký nechává Ježíška zázračně vyrůst, zestárnout, zarůst hustým plnovousem, až se z něj stává ruský Děda Mráz. Ten, jak pateticky zdůrazňuje, nechodí nahý a otrhaný, ale je pěkně oblečený v beranici a v kožichu, jak se na nové poměry sluší a patří.

Vánoce roku 1952 se do historie naší československé vlasti zapisují sugestivním rozhlasovým projevem Antonína  Zápotockého. Ten se v zápalu ideologického boje obrací na širokou veřejnost a v projevu činí zázraky dosud nevídané. Předseda vlády a pozdější prezident vypráví dětem a mládeži o magické přeměně Ježíška v Dědu Mráze. Avšak ani tato převeliká imaginární snaha importovat do českých domácností Dědu Mráze se nesetkává s větší odezvou. Ježíšek a jesličky tak nadále zůstávají tradičním symbolem českých Vánoc. 

Místa, kde se soudruhům dědu Mráze daří udržet při životě, jsou tak jen akce na školních besídkách či schůze pořádané Svazem československo-sovětského přátelství. Jeho návrat se nedaří ani v letech normalizace, kdy živoří na akcích svazu žen, besedách o “zemi, kde zítra již znamená včera” nebo jiných stranických taškařicích. Sametová revoluce celou 47letou anabázi ukončuje a dědu Mráze  spolu sovětskými vojáky navrací do jejich původního domova. Děda Mráz alias Mrazík, jak ho známé z populární filmové pohádky, každoročně vysílané o Vánocích v televizi.

Zajímavé ovšem je, že děda Mráz, Ježíšek, francouzský Père Noël  i Santa Claus, který se dnes snaží vehementně vetřít do přízně českých dětí, mají svůj původ v osobě Svatého Mikuláše. Do českých zemí se uctívání Ježíška dostává v 16. století z Německa a má sloužit jako protiváha Svatého Mikuláše, kterého prosazuje Vatikán. Symbolem Vánoc je v Čechách od 19. století. Také ve Francii vzniká nová postava Vánoc – Père Noël. Dochází k tomu v důsledku odtržení republiky od církve a představuje ji pohádková bytost určená pro ateisty. 

Kolem roku 1850 v Rusku vytlačuje Svatého Mikuláše z jeho pozic Děda Mráz. Ten v původní ruské mytologii symbolizoval období zimy. Nyní se z něj za přispění pravoslavné církve stává symbol Vánoc, který nosí dárky. Malý Ježíš neboli Ježíšek či také jezulátko

To Santa Claus je jiný případ. Vznikl 23. prosince 1823, kdy v newyorských novinách vyšla  básnička "Návštěva Svatého Mikuláše", která jej přetvořila ve vlídného staříka, který umí létat vzduchem, spouští se komíny a naděluje hodným dětem dárky. Od roku 1931 se z něj stala díky reklamě na Coca-Colu komerční celebrita

Lze však říci, že přes veškeré konkurenční tlaky jiných kultur zůstávají české domácnosti nadále věrny tradičnímu Ježíšku. Otázkou tak je, odkud toto chudé dítko z chléva čerpá zdroje, aby uspokojilo rostoucí poptávku po čím dál dražších dárcích. 

témata

user-avatar

Václav Pokorný

4. 12. 2017 | 18:05

> ExtraStory   |   Inzerce