Konec projektu Genesis vypadal dramaticky, návratová kapsule byla poškozená a většina vzorků zničená. | zdroj: sciencealert.com

V roce 2004 narazil do země podivný létající talíř, NASA si ho přiletěla vyfotografovat

TÉMATA: družice | nasa | sondy

15. 11. 2018 | 14:00

V roce 2004 spadl do pouště v Utahu létající talíř. Byl sledován radary a na místo dopadu se slétly helikoptéry NASA, aby si objekt vyfotily. Létající talíř ale nebyl dílem mimozemšťanů, ale právě samotné NASA.

To, co narazilo do země, nebyl mimozemský létající talíř, ale návratová schránka projektu Genesis. Sonda byla vypuštěna v roce 2001 a jejím cílem bylo sbírat vzorky částic ze slunečního větru a ty pak poslat zpět na Zemi.

Vědci doufali, že data ze sluneční korony pomohou zjistit přesné složení našeho Slunce a také o prvních, které se pohybují vesmírem. Sonda vzorky ukládala do speciální nádoby tvaru létajícího talíře. Kapsule narazila do země rychlostí 310 km/h.

To nebylo rozhodně v plánu. Nejprve se měl otevřít první padák a po něm hlavní padák. Ty měly zbrzdit let kapsule a ta měla přistát ladně na povrch. Místo toho do něj vrazila vysokou rychlostí. Žádný padák se totiž neotevřel.

Vyšetřování zjistilo, že dva malé senzory, které měly zjistit, že kapsule je v potřebné výšce a odpálit kryt padáků, byly nainstalovány chybně. Malinké a velmi levné součástky za pár dolarů znamenaly konec celé mise.

Kapsule byla totiž nárazem poškozena a vzorky byly kontaminovány pozemskou hlínou. Vědcům tak nezbylo nic, co by mohli analyzovat nebo zkoumat. Nakonec se přece jenom podařilo pečlivým čištěním povrchu dostat alespoň k nějakým vzorkům částic. Výsledky byly později několikrát publikovány ve vědeckých časopisech. Mise tedy neskončila neúspěchem úplným, ale jen částečným.

15. 11. 2018 | 14:00