Letadlo JU-52 švýcarské společnosti Ju-Air

Letadlo JU-52 švýcarské společnosti Ju-Air | zdroj: warhistoryonline.com


V Švýcarsku se zřítila Železná Annie, zemřelo 20 lidí

TÉMATA: letadla | havárie | švýcarsko

user-avatar

Tomáš Chalupa

30. 08. 2018 | 14:45

Ju-52 neboli Tetička Ju byl německý dopravní letoun, který za druhé světové války plnil roli hlavního tažného koně armády. Vozil například zásoby do obleženého kotle ve Stalingradu. Několik kusů létá dodnes ve službách švýcarské společnosti Ju-Air. Jeden z těchto strojů havaroval s 20 lidmi na palubě, když přelétal Alpy.

Na palubě stroje se jménem „Iron Annie“ bylo v době havárie 17 pasažérů a tři členové posádky. Let byl vyhlídkový, létalo se nad vrcholky Alp. Iron Annie byla vyrobena v roce 1939 a byla na návratové trase do Curychu, když se zřítila na zem. Úřady příčinu havárie nezveřejnily.

Svědek na zemi, který havárii viděl, prohlásil, že letadlo se najednou otočilo o 180 stupňů a následně spadlo k zemi jako kámen. Do konce vyšetřování nehody bylo společnosti Ju-Air zakázáno provozovat další lety. Ředitel společnosti uvedl Kurt Waldemeier, že Iron Annie prošla kompletní technickou prohlídkou před měsícem. Technická chyba se tak zdá být málo pravděpodobná.

Vyšetřování komplikuje fakt, že tato historická letadla nemají černou skříňku, která by zaznamenávala technické a letové údaje. Je to právě toto zařízení, které většinou přináší nejpádnější důkazy o havárii. Mluvčí švýcarského úřadu pro bezpečnost v dopravě Daniel Knecht uvedl: „Zatím můžeme vyloučit, že by došlo ke kolizi s jiným letadlem nebo předmětem, jako je třeba kabel.“ Potvrdil také, že náraz do země byl za velmi vysoké rychlosti, což by odpovídalo tvrzení svědka, že stroj padal k zemi jako kámen.

Existují spekulace, že za havárií může být i současná nebývalá vlna veder, která mohla něco udělat i se vzdušnými proudy nad Alpami. To potvrzuje i Knecht. „Za takových teplot má letadlo menší výkon při stejných otáčkách. Můžete to cítit při startu nebo při zatáčení.“ Podle něj horka sice nezpůsobila nehodu, ale nepochybně ovlivnila to, jak se letadlo ve vzduchu chovalo. Vše pak záleželo na posádce, respektive pilotovi letadla. Tím byl ovšem velmi zkušený třiašedesátiletý pilot, který měl vedle sebe neméně zkušeného dvaašedesátiletého kopilota. Oba létali dříve pro švýcarské vojenské letectvo a později pro švýcarské státní aerolinky. Rozhodně nešlo o nějaké nováčky, přesto i pro ně mohly být změny v chování letadla nepříjemné a překvapivé. Více ukáže až další vyšetřování nehody.

user-avatar

Tomáš Chalupa

30. 08. 2018 | 14:45

> ExtraStory   |   Inzerce