Cigaretové reklamy byly dříve opřeny zejména o dobrozdání lékařů.

Cigaretové reklamy byly dříve opřeny zejména o dobrozdání lékařů. | zdroj: rarehistoricalphotos.com


Ve 30. letech propagovali doktoři cigarety, mysleli si, že neškodí

TÉMATA: cigarety | reklama | usa

user-avatar

Tomáš Chalupa

9. 01. 2020 | 13:00

"Doporučuje váš lékař" byla fráze, která byla od 30. do 50. let nejúčinnějším marketingovým sloganem. Lékař byl vážená osoba s úzkým, téměř domáckým vztahem ke svému pacientovi. Pokud něco tento lékař doporučil, muselo to pro vás být prospěšné. Poněkud zarážející je, že lékaři v těch dobách doporučovali i cigarety.

Je potřeba říct, že cigarety nebyly v těch dobách považovány za nebezpečné, tedy kromě toho, že způsobovaly kašel. O karcinogenních látkách a celkově neblahém vlivu kouření na organismus se v té době příliš nevědělo. Navíc tabákové společnosti vyvíjely nemalé úsilí, aby přesvědčili lidi, že za jejich nemoci můžou obyčejné bacily, prach nebo třeba nedostatek mentolu.

Dominantní značkou na americkém trhu v těch dobách byla Lucky Strike patřící společnosti American Tobacco Company. A tato společnost přišla se sloganem: “20679 doktorů se shoduje, že Lucky Strike jsou méně dráždivé“. Tvrdili, že poslali těmto masám doktorů zdarma kartony cigaret této značky, aby potvrdili, že nedráždí krk a nevyvolávají kašel.

Brzy ale na podobné typy reklam přešly i ostatní značky. Dominanci Lucky Strike naboural příchod Phillipa Morrise, který rovněž uváděl podobná doporučení podpořená neuvěřitelnými ciframi doktorů, kteří kouření těchto cigaret doporučují. A pozadu nezůstala ani značka Camel, rovněž usilující o pozici jedničky na trhu. „Více doktorů kouří camelky než jakékoliv jiné cigarety“, tvrdil reklamní slogan známé značky s velbloudem.

Mnozí lékaři sami neměli jasno v tom, jaký je vztah kouření a nemocí jako rakovina plic. Tabákové koncerny je zaplavovaly nejrůznějšími vlastními studiemi, které říkaly, že negativní důsledky pro zdraví člověka jsou v podstatě individuální a liší se u každého jednotlivce. Lékaři by měli doporučovat zdravé značky cigaret a takzvaně zodpovědné kouření, což je něco podobného, jako když se dnes objevuje na reklamách na alkohol slogan Pijte zodpovědně. Co to přesně znamená, nikdo neví.

V pozdějších dekádách se od lékařské linky v reklamě začalo upouštět a místo toho začaly koncerny vyzývat zákazníky, ať jednoduše cigarety sami vyzkouší a zjistí na vlastní kůži, že jsou velmi jemné a nijak nedráždí krk. Camel doslova říkal: Nepotřebujete doporučení doktora, abyste sami zjistili, že Camelky jsou tak jemné.

Tento odklon souvisel jednoduše s tím, že bylo publikováno stále více vědeckých studií, které dávaly do souvislosti kouření a rakovinu plic. Lékaři už nemohli dále tato data ignorovat a jejich ochota mluvit o cigaretách jako o zdravých  se radikálně snižovala. Tabákové společnosti tak musely napříště lékaře ze svých reklam vynechat.

user-avatar

Tomáš Chalupa

9. 01. 2020 | 13:00

Zavří­t reklamu