V Crispu jsou soběstační a nepotřebují, aby je někdo pořád vodil za ručičku.

V Crispu jsou soběstační a nepotřebují, aby je někdo pořád vodil za ručičku. | zdroj: odditycentral.com


Ve švédské firmě nemají žádného šéfa. Kdy tohle zavedou i u nás?

TÉMATA: švédsko | práce | extra nápady

user-avatar

Simona Knotková

16. 03. 2017 | 09:02

"Na co potřebujeme šéfa, když jeho povinnosti zvládneme i my sami?" řekli si ve švédské softwarové firmě Crisp. Jejich příklad ukazuje, že mít společnost bez řídící osobnosti opravdu jde.

Také ve Crisp zprvu pracovali podle klasických firemních formulí. Každý rok mezi sebou volili nového šéfa, který měl pod sebou čtyřicet zaměstnanců. Během posledního takového setkání je ale napadla inovativní myšlenka.

"Řekli jsme si: 'Co kdybychom za našeho nového CEO nikoho neměli, jak by to dopadlo?' Sepsali jsme si všechny věci, které má šéf na starosti, a došlo nám, že se vlastně překrývají i s našimi povinnostmi," sdělil vývojář Yassal Sundman v rozhovoru pro BBC.

Nový pracovní model začal brzy slavit úspěchy. Je sice pravda, že zaměstnanci mají nyní více zodpovědnosti, na stranu druhou jsou ale v práci víc motivovaní, protože ví, že jejich rozhodnutí mají význam. Když někdo z nich udělá náhodou chybu, nic se neděje. Všechno se pak probere na společné schůzi, kde má každý právo vysvětlit, proč daný krok udělal.

Bez šéfa se práce taky zrychlila. Zaměstnanci s ním už nemusí všechno konzultovat.

"Aspoň jste udělali věc, která byla v ten moment správná. Na schůzi můžete ostatním objasnit své kroky a třeba nás nakonec přesvědčíte, že jste jednali dobře," pokračuje Sundman.

Dvakrát nebo třikrát do roka se konají čtyřdenní mítinky, na nichž se probere vše podstatné. Poté už je každý pracovník opět svým vlastním pánem a jedná podle svého nejlepšího mínění. Jediným pravidlem je "neudělat v domě nepořádek". Z tohoto pohledu firma funguje spíše jako dobře zorganizovaná rodina.

Našli se však samozřejmě ale i kritici této inovace. "Taková neomezená svoboda může být chaotická. Nevíte, co máte dělat a co je důležité, a narážíte na rozhodnutí jiných lidí. Podobný model možná funguje v malých startupech, ale ne ve velkých společnostech," míní kupříkladu zakladatel úložiště Dropbox Drew Houston.

user-avatar

Simona Knotková

16. 03. 2017 | 09:02

> ExtraStory   |   Inzerce