Ve zlatém karosářském období mezi dvěma světovými válkami vyjelo podle některých pramenů z firmy Petera zhruba tisíc vozů.

Ve zlatém karosářském období mezi dvěma světovými válkami vyjelo podle některých pramenů z firmy Petera zhruba tisíc vozů. | zdroj: www.muzeumkarosarstvi.cz


Víte, že firma Petera ve Vrchlabí vyrobila první automobilovou karoserii již před 110 lety?

TÉMATA: auta | automobilový průmysl | karosérie | vrchlabí

user-avatar

Václav Pokorný

16. 04. 2018 | 11:30

Rok 1908 byl zlomovým rokem pro vrchlabskou firmu Petera, která se do té doby zaměřovala hlavně na kočáry a sáně. V tomto roce podepsali výrobní smlouvu s libereckou firmou RAF (Reichenberger Automobilfabrik), na základě které firma Petera dodávala karoserie k podvozkům této firmy. Z této spolupráce vzešly velmi kvalitní vozy, které se významně prosadily na zahraničních trzích.

Počátkům výroby karoserií ve Vrchlabí předcházela produkce koňských povozů a sedlářského zboží. Továrnu založil roku 1864 Ignác Theodor Petera a po jeho úmrtí převzali firmu synové Theodor, Josef a Robert.

Ještě před první světovou válkou dochází mezi firmou Petera a libereckou firmou RAF (Reichenberger Automobilfabrik) k výrobní smlouvě na dodávky karosérií k podvozkům firmy RAF. V roce 1908 tak firma Petera vyrobila první automobilovou karoserii a další zakázky se jen hrnuly. O jejím renomé svědčí i to, “oblékla” automobil vyrobený pro rakouského císaře Františka Josefa I.

Firma RAF ve spolupráci s firmou Petera vyráběla vozy velmi kvalitní a prostřednictvím svých stálých zastoupení, například v Praze, Vídni, Budapešti, Krakově, Berlíně, Lipsku nebo Petrohradě, prosazovala své výrobky na zahraničních trzích. Z výstavy "Historie karosářské firmy Petera Vrchlabí", pořádané v Muzeu českého karosářství ve Vysokém Mýtě.

Krátce po roce 1920 postupně zaniká u firmy Petera tradiční výroba kočárů a závod pak úplně přešel na výrobu karoserií. V letech 1930–1935 firma dosahuje největšího rozmachu a vývoje. Její kabriolety vlastní konstrukce, které navrhuje jeden z nejvýznamnějších konstruktérů u firmy, vrchní mistr Čeněk Kouba, jsou stavěny na podvozky různých typů anglických i amerických značek, převládají však německé a zastoupeny jsou také české značky Škoda a Tatra.

Po druhé světové válce byla firma podle dekretu prezidenta republiky zkonfiskována a začleněna do AZNP Mladá Boleslav. Později byla produkce zaměřena na sanitní a užitkové vozy a také se zde vyráběly speciální verze škodovek i modely Favorit a Forman. Po začlenění do koncernu Volkswagen roku 1991 to byly Octavie a Fabie.

Od roku 2012 se závod specializoval na výrobu převodovek nejen do vozů Škoda, ale také pro ostatní vozy koncernu Volkswagen. Jde o sedmistupňové přímo řazené převodovky DQ 200, jedny z nejmodernějších převodovek v celém automobilovém průmyslu.

Výroba ve Vrchlabí se tak nadále může pyšnit 110 roků trvající tradicí spojenou s automobilovým průmyslem.



user-avatar

Václav Pokorný

16. 04. 2018 | 11:30

> ExtraStory   |   Inzerce