Vraky železobetonových lodi jsou k vidění například v ústí řeky Temže.

Vraky železobetonových lodi jsou k vidění například v ústí řeky Temže. | zdroj: warhistoryonline.com


Za války se stavěly velké nákladní lodě z betonu!

TÉMATA: lodě | technologie

user-avatar

Tomáš Chalupa

17. 10. 2015 | 13:00

Postavit loď z tvrzeného železobetonu vypadá jako šílený nápad. Přitom železobetonové lodě se používaly za první i druhé světové války. Měly mnoho výhod, mezi jinými například tu, že je bylo opravdu těžké potopit. A když bylo potřeba, mohla se z nich stát plovoucí bariéra.

Už před vypuknutím první světové války stavěly železobetonové lodě Německo, Velká Británie, Nizozemsko, Norsko nebo třeba Kalifornie. Železobeton je totiž překvapivě dostupnější a levnější než tradiční materiály pro stavbu lodí. Nevýhodou je, že na stavbu železobetonové lodě je potřeba opravdu velká loděnice a větší množství pracovních sil. Přesto byly železobetonové lodě velmi populární i za první světové války. V roce 1917 byla postavena první loď určená pro transatlantické plavby. Čtyřsettunová Namsenfjord patřila Norsku, postavil ji stavitel lodí Nicolas Fougner. Namsenfjord měla velký úspěch a Fougnera pozvali do Spojených států, aby zde také postavil několik železobetonových lodí. Fougner si nakonec ve státech založil lodařskou společnost. Do stavby železobetonových lodí se pustil rovněž americký miliardář Leslie Comyn, který ve velkém začal nakupovat beton, kde se dalo. Postavil první americkou železobetonovou loď SS Faith o výtlaku 6 215 tun. 

Ještě do konce roku 1918 bylo postaveno v USA minimálně 12 velkých železobetonových lodí. Zájem měly také ostatní země a nový typ konstrukce se ujal v mnoha státech. Mezi světovými válkami zkoumali možnosti těchto lodí jak byznysmeni, tak armádní představitelé. Za druhé světové války se rozběhla stavba železobetonových lodí naplno především v USA. Jen do roku 1943 jich bylo postaveno 24. K jejich využití došlo při invazi do Normandie. Mohly převážet vojska a náklad, ale sloužily také jako plovoucí sklady, kantýny pro vojáky nebo přehrady proti německým ponorkám. Dvě fungovaly jako součást obrany umělého plovoucího přístavu Mulberry. Několik vraků těchto lodí je stále k vidění v ústí řeky Temže a další dvě jsou dokonce prý dodnes v provozu.   

 

user-avatar

Tomáš Chalupa

17. 10. 2015 | 13:00

> ExtraStory   |   Inzerce