Ryby cítí bolest, a ne že ne.

Ryby cítí bolest, a ne že ne. | zdroj: iflscience.com


Že ryby necítí bolest, je rybářský mýtus

TÉMATA: ryby | bolest | výzkum

user-avatar

Tomáš Chalupa

19. 11. 2019 | 09:00

Ryby necítí bolest a v tlamách nemají nervová zakončení. To říkají často rybáři, kteří se věnují chytání ryb, jež pak pouštějí do vody. Vědci tvrdí, že je to nesmysl a ryby cítí bolest stejně jako třeba člověk.

Vědci provedli sérii experimentů, které to jasně potvrdily, byť dost drastickým způsobem. Do části akvária s obyčejnými zlatými rybkami pouštěli elektrický proud. Rybky se této oblasti vyhýbaly ještě tři dny poté, co tam vědci proud přestali pouštět, a raději se tísnily v bezpečné části nádrže. Nepomohlo ani to, když jim do elektrické zóny sypali krmivo.

Vědci upozorňují, že jde o jasný důkaz, že ryby nejen bolest cítí, ale také si ji pamatují a dělají vše proto, aby se jí vyhnuly. Tři dny jsou velmi dlouhá doba v životě zlaté rybky, která nemá zrovna vynikající paměť.

Různé ryby mění své chování v případě, že cítí bolest. Některé druhy ryb jsou spíše apatické, jiné naopak až hyperaktivní. Poraněná místa si třou o akvárium nebo o dno, stejně jako si člověk škrábe svědící místo. Jejich chování je vlastně v případě reakce na bolest podobné lidskému. I člověk se vyhýbá místu, kde mu hrozí nebezpečí nebo bolest. Předpokládalo se, že zlaté rybky mají krátkou paměť v řádu sekund, nyní se ukazuje, že je mnohem delší.

Mýtus ohledně ryb necítících bolest zřejmě pochází z toho, že žijí ve vodě a nemají vyvinutá stejná nervová zakončení jako pozemští savci. Těm hrozí nejčastěji zranění z pádu nebo úderu, což se ale rybám ve vodě stát nemůže. Rozhodně to ale neznamená, že necítí bolest.

Lidé by každopádně měli změnit své chování i vůči těmto zvířatům. Ryba nekřičí, ale to neznamená, že jí nic nebolí. Mají například velmi citlivou pokožku a celkově bychom s nimi měli vždy zacházet ohleduplně a snažit se jim nezpůsobovat bolest.

user-avatar

Tomáš Chalupa

19. 11. 2019 | 09:00

> ExtraStory   |   Inzerce
Zavří­t reklamu