Zeppelin na kolejích toho nakonec mnoho nenajezdil, přesto to byl unikátní vlak, který mohl být úspěšný

Zeppelin na kolejích toho nakonec mnoho nenajezdil, přesto to byl unikátní vlak, který mohl být úspěšný | zdroj: thevintagenews.com


Zepelín na kolejích byl vlak poháněný vrtulí, koncept se bohužel neujal

TÉMATA: vlaky | technologie | německo

user-avatar

Tomáš Chalupa

24. 06. 2019 | 12:00

V roce 1929 německý letecký inženýr Franz Kruckenberg sestrojil Schienenzeppelin neboli kolejový zepelín. Futuristický vlak s nevšedním designem poháněný vrtulí budil zaslouženou pozornost.

Po řadě úspěšných zkoušek dne 21. června 1931 dosáhl Schienenzeppelin, řízený samotným Kruckenbergem, na trati Hamburk–Berlín rekordní rychlosti 230 kilometrů za hodinu. Start vlaku tak byl nesmírně úspěšný a vše vypadalo naprosto skvěle.

Jenže postavený vlak byl pouze prototyp. A ke stavbě skutečného vlaku, který by vozil pasažéry, nikdy nedošlo. Bylo to ovšem z dobrého důvodu. Vlak byl poháněn vrtulí, jejíž účinnost začínala až kolem rychlosti 200 km/h. Pokud jel vlak pomaleji, vrtule nestačila. Kvůli tomu byl celý koncept naprosto nepoužitelný pro běžnou kolejovou dopravu.

Kruckenberg se ovšem nevzdal a snažil se ve spolupráci s profesorem Hermannem Föttingerem změnit pohon na hydrodynamický. Dvojice skutečně dokázala vlak přestavět (uřezala proto celou přední část a kompletně ji vyměnila) tak, aby fungoval. Při zkouškách v roce 1933 dosáhl inovovaný vlak rychlosti 180 kilometrů za hodinu. Vlak se zdál být perspektivnější než původní vrtulový koncept a od Kruckenberga jej nakonec odkoupily Říšské dráhy za 10 tisíc marek. Šlo ale o vyhozené peníze, protože od té doby vlak nikdy na trať nevyjel a roky chátral v berlínském depu, než jej v roce 1939 sešrotovali. Proč se vlastně k provozování vlaku německé dráhy neodhodlaly?

Na vině byly zřejmě dva důvody. První byl bezpečnostní, dráhy se prostě obávaly nějaké smrtelné nehody. Významnější byl ale druhý důvod. Závod německých drah Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft totiž intenzivně pracoval na vlastním hypermoderním vlaku pojmenovaném Fliegender Hamburger. Jednoduše tak koupili konkurenční projekt a navždy ho poslali k ledu. I podle soudobých odborníků je přitom Schienzeppelin velmi zdařilý stroj, který v oblasti designu a aerodynamiky předběhl svou dobu, a zvolený směr byl v mnoha ohledech správný.

user-avatar

Tomáš Chalupa

24. 06. 2019 | 12:00

> ExtraStory   |   Inzerce