zdroj: Pathé


Největší vzducholod světa Hindenburg: Byla plná výbušného vodíku a přitom se uvnitř mohlo kouřit

Vzducholoď Hindenburg byla největším létajícím objektem v historii. Dokázala přepravit až 70 pasažérů, kterým poskytla nebývalý komfort včetně sprch s teplou vodou, celodenní kuchyní s teplými jídly. V klubovně dokonce hrál pianista na duralové piáno. V zadním nákladovém prostoru se přepravovaly i malé automobily. Tubus museli němečtí inženýři naplnit namísto helia vodíkem. Na hélium uvalila totiž americká vláda embargo. Přesto, že je vodík vysoce výbušný, němečtí inženýři si byli natolik jisti svým řešením bezpečnosti, že v klidu umístili v lodi malou kuřárnu.

user-avatar

geronimo

25. 10. 2014 | 09:49

Zkáza postihla loď a nebohé pasažéry 6. května 1937 při přistání v New Jersey. Loď byla na prvním z několika přeletů Atlantiku z německého Frankfurtu do New Yorku. Při přistávacím manévru  v 60ti metrové výšce vznikl požár v zadní části vzducholodi, která kompletně shořela během následujících 37 vteřin. V ohnivé výhni zahynulo 13 z celkových 36 pasažérů a 22 z 66 členů posádky plus 1 člen pozemního personálu.

Příčina požáru není dodnes známa. Podle jedné z nejpopulárnějších teorií to byla sabotáž. Nacistické Německo s oblibou demonstrovalo svoji moc, k čemuž byl Hindenburg ideální "reklamní" prostředek, který by kdekterý oponent rád zlikvidoval. Také ale konkurenti v té době převládající lodní přepravě přes Atlantik měli k sabotáži své důvody. Tak velké vzducholodě, s obrovskou nosností a rekordním přeletem "Velké louže" uměli postavit jen Němci. Takový výrazný monopol a technologická výhoda ve spojení s Amerikou by například Británii rozhodně nehrály do karet. Teorii sabotáže však nepodpořily žádné důkazy.

Katastrofou prakticky skončila budoucnost pro velmi slibné odvětví. Pasažéři prostě přestali vzducholodím důvěřovat. Kdo by chtěl uhořet v ohnivém pekle?

Kajuty pro pasažéry byly umístěny v nitru trupu

Hindenburg nad New Yorkem

Interiér salónku

Interiéry Hindenburgu: vpravo busta německého státníka, po kterém byla vzducholoď pojmenována

Kabiny byly - tak jako vše na Hindenburgu - celé z duralu.

Kapitánský můstek s kormidlem se necházel v gondole pod vzducholodí

V kuchyni po celou dobu letu přiravovali a servírovali teplá jídla

Zkáza Hindenburgu byla zpravodajsky velmi dobře zachycená, protože na letišti čekaly týmy reportérů

Rozloučení s obětmi katastrofy bylo samozřejmě v duchu národního socialismu

Trosky Hindenburgu na letišti v Yersey. Na dlouhou dobu konec slibné budoucnosti jednoho odvětví.

> ExtraStory   |   Inzerce

témata

Komentáře ( )

user-avatar

geronimo

25. 10. 2014 | 09:49