Zavádění pravostranného provozu ve Stockholmu | zdroj: moazedi.blogspot.cz/


Zmatek, chaos, panika: Takto Švédi zaváděli pravostrannou dopravu! Češi to zvládli líp

TÉMATA: auta

Dagen H, tak se ve Švédsku nazývá den, kdy v celé zemi přešla doprava z levé na pravou stranu. Tento Den H, pojmenovaný podle švédského termínu Högertrafik, označujícího pravostranný provoz, nastal 3. září roku 1967. Deset minut před pátou hodinou ranní se všechna auta přesunula na pravou stranu a zůstala tam stát. Hromadný přesun se však neobešel bez komplikací.

user-avatar

Konny

7. 09. 2014 | 08:50

Švédsko se zavedením pravostranného provozu dlouho otálelo, ačkoli ostatní skandinávské státy i kontinentální Evropa již jezdily napravo. Navzdory faktu, že velká část švédských řidičů si pořizovala americké automobily s pravostranným řízením, se Švédové přechodu na opačnou stranu dlouhých 40 let bránili! Ještě v roce 1955 hlasovali v referendu pro zachování levostranného provozu

I švédská vláda a parlament vyrazily do ulic, aby propagovali Den H

Protože však přibývalo čelních srážek při předjíždění, odstartovala švédská vláda v roce 1963 čtyři roky trvající masivní celonárodní kampaň, aby přesvědčila řidiče o tom, že změna je nutná. Loga s nápisem Dagen H se dokonce tiskla i na pánských trenýrkách a dámském spodním prádle. 

Logo se značkou H měly i holky na kalhotkách

Švédové se na přesměrování provozu zodpovědně připravovali. Silnice všude lemovaly poutače připomínající řidičům, aby jezdili v pravém jízdním pruhu. Většina aut měla na palubní desce přilepenu samolepku s výstrahou „jezdi vpravo“.

Švédové se na změnu pečlivě připravovali, dokonce zrušili i některé tramvaje

V noci před Dnem H byly všechny přechody, křižovatky, kruhové objezdy i nadjezdy překresleny. Tradiční žluté čáry na silnicích nahradily ty bílé. Přestavěly se autobusové zastávky a autobusům přibyly dveře i z druhé strany.

Den H začíná

Historický okamžik nastal ve 4:50. V tu chvíli se všechna auta musela zastavit a pak opatrně přejet zleva doprava, znovu se zastavit a až v 5 hodin se rozjet. 

Zmatek, chaos a davové pozdvižení v ulicích Stockholmu

Jak vidno z archivních fotografií, nebylo to pro Švédy až tak snadné. Zvláště v ulicích velkých měst nastalo hotové pozdvižení. Ačkoli bylo obyvatelstvu kladeno na srdce, aby v nastalé situaci zachovali klid a raději se ten den vyhnuli dopravnímu provozu, davy zvědavců se nahrnuly do ulic a dokonce i na silnice, aby byly svědky historickému okamžiku a řetězovým srážkám přesouvajících se aut.

Švédům se změna provozu vůbec nelíbila

Přesto – kupodivu! - ten den bylo hlášeno méně dopravních nehod a pojistných událostí, než k jakým obvykle docházelo každé pondělí. Švédi byli totiž z chystané změny natolik vyděšení, že ten den řídili obzvlášť opatrně a pozorně. Teprve až si na pravostranný provoz zvykli, nehodovost se opět vrátila na svoji původní, tedy vyšší úroveň.

 

Také Češi se zavedení pravostranného provozu zprvu bránili, hlavně kvůli zvýšeným finančním nákladům, které by si to vyžádalo. Ačkoli se k tomu zavázali v rámci Pařížské úmluvy už v roce 1926, neustále to odkládali. Teprve Hitler Čechy donutil jezdit vpravo

Jezdit vpravo donutil Čechy až Adolf Hitler

Už v první den okupace 15. března 1939 se v některých městech jako v Ostravě zavedl pravostranný provoz, zbytek protektorátu se úspěšně adaptoval o dva dny později s výjimkou Prahy, kde se doprava převedla na opačnou stranu až 26. března a kde bylo hlášeno jen jedno jediné úmrtí.

Dnes 65 % světové populace jezdí po pravé straně a 90 procent silničních sítí provozuje pravostrannou dopravu. 

> ExtraStory   |   Inzerce

témata

Komentáře ( )

user-avatar

Konny

7. 09. 2014 | 08:50