Jurgen Markwarth u ocasní částí stíhačky P-38 Lightning, kterou vyprostil z bažiny na Guadalcanalu. | zdroj: warhistoryonline.com
Americký pilot Peyton Mathis se 5. července 1944 vracel z náletu na ostrov Poporang, když mu začal vynechávat jeden motor jeho stíhačky P-38 Lightning. Matis se dostal až nad letiště, ale nakonec havaroval 6 mil od letiště v okolním bažinatém terénu. Jenže vyproštění letadla bylo několikrát zrušeno a stroj nakonec zůstal ležet na místě havárie. Respektive potopený v bažině.
Až v roce 2012 jeden farmář našel nějaké kovové předměty na svém poli. Zavolal místního sběratele vojenských relikvií Jurgena Markwartha, kterému je ukázal. Markwarth se svým bratrem pak celý rok kousek po kousku vyprošťovali letadlo, které bylo stále ponořené v bažině. Ta mezitím částečně vyschla, takže letadlo už nebylo zapuštěné tak hluboko.
Zatím se nepodařilo celou stíhačku vytáhnout, ale Markwarth vyprostil už mnoho jejích částí. Doposud se ovšem nenašly ani pilotovy ostatky. Markwarth se však nevzdává, ostatně na svém kontě má už úspěšné vyproštění tanku M3 Tuart nebo stíhačky Buffalo.
témata
31. 01. 2016 | 09:45